Sprzedaż kursów online z LearnDash w modelu abonamentowym
Aktualności
2024-02-15 / LearnDash

LearnDash w wersji 4.11.0

Świeżutka paczka z LMS LearnDash jest już od wczoraj dostępna i można "zaktualizować się" do wersji 4.11.0. W nowym wydaniu mamy dodaną opcję ustawienia strony, na którą użytkownik zostanie przekierowany po ukończeniu kursu. W skrócie: jest to pewnego rodzaju strona...
Czytaj więcej
2024-01-25 / TutorLMS

Co oferuje nam TutorLMS w wersji 2.6.0?

Oprócz standardowych poprawek i aktualizacji silnika wtyczki (m.in. wsparcie PHP w wersji 8.1 i 8.2 oraz ostatniej wersji bazy danych WooCommerce), Tutor LMS w wersji 2.6.0 przynosi nam jeszcze kilka nowości: dodano wsparcie dla zarządzania kursami po REST API (Pro),...
Czytaj więcej
2023-11-16 / BuddyBoss, LearnDash

Nowości w BuddyBoss i LearnDash

Z ostatnią aktualizacją do BuddyBoss (2.4.70) otrzymujemy kolejną funkcjonalność, a mianowicie przekierowanie po zalogowaniu i wylogowaniu ze strony. Oznacza to, że możesz ustawić osobne strony, na które będzie trafiał użytkownik w zależności od wykonanej czynności: zalogowania i wylogowania. Co więcej,...
Czytaj więcej
1 2 3 7
Sprzedaż kursów online z LearnDash w modelu abonamentowym

Sprzedaż kursów online z LearnDash w modelu abonamentowym

We wcześniejszym artykule pisałam o sprzedaży kursów w modelu abonamentowym dla platformy LearnPress. W dzisiejszym poście chciałabym poruszyć ten sam temat, ale dla platformy LearnDash. Kursy są zwykle sprzedawane w sposób klasyczny (jako produkt cyfrowy), a w zależności od LMS dostęp może być ograniczony na pewien okres czasu. Innymi słowy mówiąc Klient płaci i dostaje automatycznie dostęp do zakupionych kursów, przez określoną liczbę dni.

LearnDash posiada właśnie taki wbudowany mechanizm blokowania dostępu, po upływie określonej liczby dni. Trzeba to ustawić w opcjach kursu. W momencie gdy dostęp wygaśnie kursant musi ponownie wykupić dostęp do kursu. A gdybyśmy chcieli ten sam kurs sprzedawać w różnych wariantach dostępu, np. na 30, 90 lub 365 dni? W takim wypadku musimy się pokusić o integrację systemu, umożliwiającą subskrypcję kursów. LearnDash współpracuje zarówno z wtyczką WooCommerce Subscriptions, jak i wtyczką Paid Memberships Pro. LearnDash z Woo Subscriptions i PayU wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem na polskim rynku, gdy myślimy o płatnościach cyklicznych. Jednak jest to rozwiązanie dość kosztowne (sama wtyczka Woo Subscriptions kosztuje $199), więc nie dla każdego ten setup jest atrakcyjny.

Płatności cykliczne

Kontrowersyjna może się też wydawać sama kwestia płatności cyklicznych. Płatności cykliczne za usługi użytku codziennego, np. za usługi telefonii komórkowej, to dość powszechne zjawisko – w końcu nikt dzisiaj nie żyje bez telefonu, a abonament i tak trzeba zapłacić. Można ustawić i zapomnieć (przynajmniej na jakiś czas…). W przypadku kursów online, trzeba na tyle umiejętnie rozłożyć treści edukacyjne, żeby klienta przyciągać w kolejnych miesiącach (lub w innych okresach subskrypcji). Jednocześnie wypadałoby mu przypominać co jakiś czas o tym, że subskrybuje dany portal.

Dlaczego?

Otóż parę lat temu zwróciła się do mnie internautka w dość, która znalazła się w dość niekomfortowej dla niej sytuacji. Zasubskrybowała usługę Prezi na rok w dość atrakcyjnej cenie, ale przed upływem czasu nie anulowała subskrypcji, więc system automatycznie ściągnął z karty $200 . Ktoś może powiedzieć, że sama jest sobie winna, że trzeba czytać regulamin, że pewnie maile trafiły do spamu i ogólnie sorry Gregory… Jednak mimo wszystko niesmak klientki pozostał i ja czułabym się dziwnie, gdyby moi klienci również byli postawieni w takiej sytuacji. Dlatego we własnym projekcie rozważam opcję subskrypcji, ale bez automatycznego odnawiania. W zamian za to pod koniec okresu wygasania subskrypcji zostałby wysłany mail z linkiem do przedłużenia subskrypcji. Może to jest jakieś rozwiązanie, ale może się mylę? Może wcale nie trzeba sobie zawracać głowy problemami wynikającymi z płatności cyklicznych? Ciekawa jest Waszej opinii i Waszych doświadczeń w tej sprawie.

Wracając do LearnDash…

Oprócz konfiguracji LearnDash z Woo Subscriptions możesz zastosować zestaw LearnDash, z darmową wtyczką Paid Memberships Pro. Jednak trochę trudniej jest tutaj uzyskać cykliczne płatności kartą. Można ustawić cykliczne płatności PayPal, ale klient musi mieć konto PayPal i tam może podpiąć kartę. Z PayPal Website Payments Pro możemy co prawda skonfigurować formularz do wprowadzenia danych karty, ale dalsze jej procesowanie nie jest dostępne w naszym kraju. Braintree obsłuży płatności cykliczne i naszą walutę, ale wypłaty na konto bankowe otrzymasz w walucie EUR. Dlatego opcja bez odnawiania subskrypcji jest znacznie prostsza i sprowadza się do integracji ze sklepem WooCommerce. Do powiązania planów abonamentowych ze sklepem WooCommerce oraz kursami LearnDash potrzebne są 2 dodatkowe (również darmowe) wtyczki. Czyli w sumie potrzebujemy:

Z pomocą tych modułów możesz budować różne pakiety abonamentowe i do tych pakietów przypisać różne kursy.

Blokowanie dostępu a Paid Memberships Pro

Czym się różni wbudowany mechanizm blokowania dostępu do kursu w LearnDash, od dostępu abonamentowego w Paid Memberships Pro? Otóż w kursie LearnDash można „na sztywno” ustawić czas, po którym wygasa dostęp do tego kursu, a więc mamy do dyspozycji jedną metodę ograniczenia czasowego dostępu do kursu. Ustawisz 365 dni i wszyscy klienci, którzy zakupią kurs, będą mieć do niego dostęp przez rok. Nie masz możliwości tworzenia różnych opcji dostępu do tego samego kursu.

Przykład: Dla kursu A ustawiasz czas wygasania na 3 m-ce. Klient kupuje kurs A w dniu 1.03.2019. W ten sposób będzie mieć dostęp do końca maja 2019. Aby przedłużyć dostęp do kursu klient musi ponownie dokonać zakupu na kolejne 3 m-ce.

Z kolei z pomocą wtyczki Paid Memberships Pro możesz TEN SAM kurs sprzedawać w różnych wariantach dostępowych.

Przykład: Kurs A jest przypisany do profilu abonamentowego 1 m-c, 3 m-ce oraz 1 rok. Klient kupuje dostęp abonamentowy 1 m-c w dniu 1.03.2019. Jego dostęp wygaśnie po miesiącu. Następnie może przedłużyć dostęp np. na 3 m-ce i w ten sposób może korzystać z kursu do końca czerwca 2019. Ten sam kurs, ale za to różne opcje dostępu.

Wspomniana wtyczka Paid Memberships Pro pozwoli też ustawić okres próbny, np. dostęp na 7 dni za darmo – możesz ustawiać własne plany abonamentowe tak jak chcesz.

Jak wygląda konfiguracja takiego zestawu

Wtyczki Paid Memberships Pro oraz  Paid Memberships Pro – WooCommerce Add On znajdują się w repozytorium WordPressa, natomiast moduł LearnDash & Paid Memberships Pro znajdziesz na stronie dodatków do LearnDash.

Po instalacji i aktywacji wszystkich wtyczek będziesz musiał dodać plany abonamentowe. W każdym z tych planów będziesz mieć możliwość zaznaczenia kursów LearnDash, do których powinien mieć dostęp klient, po wykupieniu subskrypcji. Więcej w temacie ustawiania planów abonamentowych w Paid Memberships Pro znajdziesz we wpisie Abonamentowy dostęp do treści w WordPress.

W szczegółach planu wystarczy ustawić nazwę, która będzie się wyświetlać na stronie kursu oraz na stronie profilu użytkownika. W płatnościach nie trzeba niczego ustawiać, ponieważ klient będzie kupować kurs na stronie produktu WooCommerce, więc tam trzeba będzie ustawić cenę abonamentu. Trzeba natomiast ustawić czasu wygasania subskrypcji. Czas ten określasz w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach.

Kursy LearnDash w planie abonamentowym Paid Memberships Pro

Produkt w WooCommerce

Nie pozostaje już nic innego jak ustawienie produktu w WooCommerce. Dla każdego profilu abonamentowego należy założyć osobny produkt i w ustawieniach tego produktu podpiąć określony profil. Dlatego należy założyć osobno nowy produkt dla subskrypcji np. 1 m-c, 3 m-ce i 1 rok. Całość konfiguracji sprowadza się do ustawienia produktu jako Prosty produkt, Wirtualny oraz podania jego ceny. Ponieważ dostęp do kursów jest uzależniony od planów abonamentowych nie ma potrzeby podpinania kursów do produktu.

W zakładce Memberships edytowanego produktu należy wybrać dany plan abonamentowy i w taki oto sposób produkt WooCommerce zostanie powiązany z konkretnym planem stworzonym w Paid Memberships Pro.

Ustawienia produktu abonamentowego

Klient dodaje do koszyka określony plan abonamentowy, a po dokonaniu płatności zostaje automatycznie zapisany na kursy przypisane do tego planu – oczywiście na czas określony w planie abonamentowym. Po wygaśnięciu subskrypcji Klient zostaje automatycznie wypisany ze wszystkich kursów objętych subskrypcją. Dodatkowo wysyłana jest do użytkownika wiadomość e-mail o tym, że subskrypcja wygasła.

Co jeszcze?

Dodatkowo możesz wdrożyć opcję drip-feed dostępną w LearnDash, a mianowicie poszczególne lekcje odkrywasz w poszczególnych odstępach czasowych (przy czym czas jest liczony od momentu rejestracji klienta). W ten sposób nie wrzucasz wszystkich treści od razu, tylko dozujesz je stopniowo.

Opisany sposób nie jest może idealny, ale warty przetestowania chociażby po to, żeby sprawdzić, czy kursy w subskrypcji będą tak samo atrakcyjne dla klienta, jak kursy sprzedawane w sposób klasyczny.

4 komentarze o “Sprzedaż kursów online z LearnDash w modelu abonamentowym”

  1. Hej, świetny opis bardzo dziękuję.
    Zadam jeszcze jedno pytanie. Chciałbym uruchomić kurs z czasowym dostępem (np. 30 dni, bez odnawiania – nie abonament tylko jednorazowa sprzedaż). Rozumiem że LearnDash ma wbudowaną taką możliwość więc nie wymaga to żadnych dodatkowych rozwiązań. Ale płatność za taki kurs jest tylko przez PayPall. A czy znasz możliwość podpięcia tu polskich bramek płatności? (np. PayU, Dotpay itp.) Owszem można to zapewne zrobić przez WooCommerce ale to dość utrudnia proces dodawania w przyszłości kursów i komplikuje całą stronę (wymagane wtyczki do integracji LearnDash z WooCommerce, wtyczka WooCommerce, wtyczka do bramek płatności, robi się tego sporo dla zamiany Paypalla na coś innego:/ ).
    Masz jakieś doświadczenia w tej sprawie jak to uprościć?

  2. Bezpośrednie podpięcie polskich bramek płatności do LD wymaga niestety integracji z API danej płatności we własnym zakresie. Można co prawda zbudować odnośnik do płatności w systemie transakcyjnym i wkleić go pod przycisk zapisu na kurs, ale to nam nie daje automatycznego zapisu na kurs… Samo budowanie odnośników dla każdego kursu również może być uciążliwe. Jest jeszcze opcja integracji ze Stripe (zamiast PayPal), ale rozumiem, że płatność kartami nie jest wystarczająca 🙂 U siebie używam zestawu LD + LD Woo + Woo + wtyczka do płatności + wtyczka do fakturowania. Jeśli raz się ustawi poprawnie nie jest to kłopot, a wręcz daje różne możliwości: stosowanie rabatów, sprzedaż w wariantach (z bonusami), sprzedaż w pakietach, remarketing.

  3. Chciałem zrobić 3 pakiety 30 dniowe z opcjami :
    Pakiet 1 – 2 kursy w pakiecie
    Pakiet 2 – 3 kursy
    Pakiet 3 – nieograniczony dostęp

    Czy można trzeba podpinać memeberships pro? Czy można LD+Woocemerce+Woo LD?

    Dla efektów graficznych chciałem jeszce podpiąć cartflows.

Skomentuj Darek Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top