Abonamentowy dostęp do treści w WordPress
Patrząc na serwisy typu envatotuts+ czy WPMUDEV, nikogo już nie powinien dziwić fakt, że za dobrej jakości treści pobierana jest opłata. Zebranie materiałów, przetestowanie rozwiązania oraz przygotowanie końcowego artykułu to często wiele dni pracy dla autora. Nie mówiąc już o napisaniu wtyczek czy szablonów, z których często korzystamy za darmo… chociażby w WordPressie 🙂 Należy się przygotować na sytuację, w której abonamentowy dostęp do treści będzie coraz bardziej powszechny, a chcąc skorzystać z wartościowych materiałów, będziemy musieli po prostu za nie zapłacić.
Płatne treści WordPress
Aby ułatwić autorom pobieranie opłat za treści premium powstało kilka rozwiązań pod WordPressa. Jedno z nich zaprezentuję w dzisiejszym artykule. Wybrałam wtyczkę Paid Memberships Pro z kilku względów – najważniejszy z nich to możliwość integracji z różnymi wtyczkami, m.in. z systemem e-learningowym, ze sklepem WooCommerce (a tym samym możliwość konfigurowania osobnych cen produktów dla subskrybentów), czy też newsletterem MailChimp.
Darmowa wersja tej wtyczki dostępna jest w repozytorium WordPressa, więc instalujesz ją w podobny sposób jak dowolną inną inną wtyczkę. Po aktywacji wtyczki, wszystkie jej strony konfiguracyjne znajdziesz w nowo powstałej zakładce Memberships.
Od czego zacząć?
Najlepiej od przygotowania stron/wpisów, gdzie będziesz umieszczać płatne treści. Jeśli będzie to seria płatnych artykułów przypisz je do jakiejś kategorii – w konfiguracji wtyczki można zaznaczyć kategorie, do których dostęp ma być ograniczony. Jeśli będzie to pojedyncza strona, gdzie będziesz co jakiś czas dodawać nowe materiały – bardzo łatwo skonfigurujesz dostęp abonamentowy w edycji strony. Ale o tym za chwilę…
Najpierw należy wygenerować strony niezbędne do prawidłowej komunikacji z subskrybentem. Możesz je wygenerować automatycznie przechodząc do zakładki Memberships -> Page Settings, a następnie klikając click here to let us generate them for you. Zostaną w ten sposób wygenerowane nowe strony, pełniące różne funkcje (tytuły tych stron są w języku angielskim, ale można to łatwo zmienić).
- Membership Account: konto subskrybenta (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_account])
- Membership Billing: informacje rozliczeniowe (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_billing])
- Membership Cancel: anulowanie subskrypcji (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_cancel])
- Membership Checkout: informacje o zamówieniu (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_checkout])
- Membership Confirmation: strona z potwierdzeniem (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_confirmation])
- Membership Invoice: faktury (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_invoice])
- Membership Levels: pakiet abonamentowy (w treści strony powinien znajdować się shortcode [pmpro_levels])
Możesz też założyć ręcznie każdą stronę, pamiętając o tym, żeby w treści strony znajdował się odpowiedni shortcode, np. zakładasz stronę Moje konto, a w treści [pmpro_account], strona Potwierdzenie, a w treści [pmpro_confirmation] itd. Łatwiej jednak jest je wygenerować automatycznie, a potem zmienić po prostu ich nazwy, np. zmieniasz Account na Moje konto.
Bramki płatności
Kolejna rzecz do skonfigurowania to bramki płatności. We wtyczce zintegrowanych jest 10 bramek, z których powinien Ciebie interesować PayPal Express lub PayPal Standard. Do obsługi jednej jak i drugiej nie jest wymagane posiadanie certyfikatu SSL – jesteśmy bezpośrednio przekierowywani na stronę PayPal’a. Osobiście jednak uważam, że warto taki certyfikat wykupić jeżeli zamierzamy prowadzić jakąkolwiek sprzedaż w Internecie i przetwarzać dane użytkowników.
Jak zatem skonfigurować przyjmowanie płatności?
- Przejdź do zakładki Memberships -> Payments Settings
- Jako Payment Gateway wybierz PayPal Express
- W Gateway Environment masz do wyboru tryb Sandbox/Testing lub Live/Production. Aby korzystać z trybu testowego musisz mieć dodatkowe konto sandbox. Jeśli takiego nie masz, wybierasz Live/Production.
- Z konta PayPal musisz pobrać dane dostępowe API. W tym celu zaloguj się na swoje konto PayPal, a następnie:
- Wybierz Profil -> Profil i ustawienia -> Moje narzędzia sprzedaży -> Dostęp do API (w sekcji Sprzedaż w Internecie), a następnie kliknij Zaktualizuj
- W bloku Integracja interfejsu API NVP/SOAP kliknij Wyświetl podpis API (jeśli nie posiadasz podpisu, musisz go w tym miejscu wygenerować)
Uwaga: PayPal umożliwia płatność kartą kredytową bez potrzeby zakładania konta, ale opcja ta nie dotyczy płatności cyklicznych. Jeśli chcesz sprawdzić, czy masz tą opcję włączoną musisz przejść do Profil -> Profil i ustawienia -> Moje narzędzia sprzedaży -> Preferencje witryny (w sekcji Sprzedaż w Internecie) a następnie Zaktualizuj. Przechodzisz do sekcji Opcjonalne konto PayPal:
Pakiety subskrypcji
Teraz najwyższa pora ustawić pakiety subskrypcji. W zakładce Memberships -> Memberships Levels możesz ustawić tyle pakietów ile chcesz.
Sekcja Edit Membership Level
- Name: nazwa pakietu, np. Basic, Pro, Silver, Gold. Można też ustawić nazwy konkretnych subskrypcji, np. 1-mc, 3-mce, 1 rok.
- Description: opcjonalny opis danego pakietu (warunki dostępu, czas trwania subskrypcji itp.)
- Confirmation Message: opcjonalna wiadomość pojawiająca się na stronie z potwierdzeniem subskrypcji
Sekcja Billing Details
- Initial Payments: wprowadzasz opłatę, która ma być pobrana w trakcie rejestracji nowego subskrybenta
- Recurring Subscription:jeśli chcesz wprowadzić płatność cykliczną – zaznaczasz to pole
- Billing Amount: jeśli zaznaczyłeś płatność cykliczną, wprowadzasz cenę i określasz w jakim cyklu ma być pobierana opłata (dni, tygodnie, miesiące, lata),np. 60 zł co 3 miesiące.
- Billing Cycle Limit: to całkowita liczba wszystkich cyklów płatności łącznie z okresem próbnym (jeśli został zaimplementowany). Wprowadź 0 jeśli nie chcesz wprowadzać limitów. Pod koniec ostatniego cyklu pobieranie płatności zostanie wstrzymane, przy czym użytkownik nadal będzie miał dostęp do zasubskrybowanego pakietu (chyba, że ustawisz opcję wygasania).
- Custom Trial: w PMP masz możliwość ustawienia okresu próbnego. Jeśli ustawisz w Trial Billing Amount, np. 0zł i 1 cykl – oznacza to, że pierwsza płatność po płatności początkowej (initial payments) jest darmowa.
Sekcja Other Settings
- Disable New Signups: jeśli zaznaczysz tą opcję, pakiet subskrypcji zniknie z listy dostępnych pakietów i użytkownik nie będzie miał możliwość zasubskrybować tego pakietu.
- Membership Expiration: zaznacz tą opcję, jeśli chcesz określić termin wygasania subskrypcji (np. wygasa po 6 miesiącach, 3 latach itp.). Po tym okresie pobieranie płatności zostanie wstrzymane.
Sekcja Content Settings
- Categories: zaznacz kategorie, do których chcesz mieć płatny dostęp. Dostęp do wszystkich wpisów należących do tej kategorii będzie ograniczony w ramach pakietu subskrypcji. Jeśli nie zaznaczysz żadnej, możesz pojedynczo przypisywać strony/wpisy do określonego pakietu abonamentowego.
Przykład:
Pakiet 1MC – dostęp do kategorii Wiedza, płatność cykliczna co 1 m-c, płatność 0zł przy rejestracji konta, jednomiesięczny okres próbny, następnie 20zł za każdy miesiąc.
Użytkownik przechodząc na stronę z płatnym artykułem zobaczy dwa przyciski: logowania i rejestracji. Wybierając opcję rejestracji przejdzie na stronę z listą pakietów abonamentowych
Komunikacja e-mail
Domyślnie wszystkie maile do subskrybentów i administratora serwisu wychodzą z adresu wordpres@[mojadomena]. W zakładce Memberships – > Email Settings możesz to zmienić i wprowadzić bardziej spersonalizowany adres e-mail, np. bok@[mojadomena] (From Email), Anna Kowalska (From Name). Decydujesz też o tym jakie powiadomienia mają być wysyłane:
- w momencie złożenia zamówienia przez subskrybenta
- w momencie gdy administrator zmieni użytkownikowi pakiet subskrypcji
- kiedy użytkownik zamknie swoje konto
- kiedy użytkownik zaktualizuje informacje o płatnościach
Wtyczka PMP pozwala też wgrać własne szablony e-mail. Możesz zmodyfikować wygląd nagłówka i stopki e-mail wgrywając do aktywnego szablonu pliki email_header.html oraz email_footer.html. Jeśli więc znasz troszeczkę kod HTML, możesz dostosować wygląd wiadomości wysyłanej do użytkownika. Więcej informacji w tym temacie możesz znaleźć tutaj.
Zaawansowane ustawienia
W zakładce Memberships -> Advanced Settings kolejna porcja ustawień. W tym miejscu ustawisz przede wszystkim komunikaty jakie będą się pojawiać dla osób zalogowanych i niezalogowanych oraz informację pojawiającą się w kanale RSS. Przykładowa informacja dla osób zalogowanych, ale nie będących subskrybentami żadnego pakietu, może wyglądać następująco (można wprowadzać kod HTML):
Ten materiał dostępny jest wyłącznie dla subskrybentów pakietu !!levels!!. <a href=”http://[mojadomena]/wp-login.php?action=register”>Zarejestruj się</a>
W miejsce !!levels!! podstawiana jest nazwa pakietu (właściwa dla blokowanej treści). Dodatkowo, decydujesz czy w wynikach wyszukiwania oraz stronach archiwum, mają się pojawiać płatne wpisy dla osób nie będących subskrybentami żadnego pakietu – opcja Filter searches and archives?.
Jeszcze jedna ważna rzecz. Często na stronach z płatnymi treściami możesz podejrzeć fragment płatnego artykułu, a jeśli chcesz przeczytać cały – musisz wykupić dostęp. W PMP również możesz odsłonić fragment płatnego materiału… służy do tego opcja Show Excerpts to Non-Members?. Wystarczy przełączyć na Yes – Show Excerpts i gotowe!
Warto też włączyć regulamin i warunki korzystania z serwisu dla osób rejestrujących się w serwisie. Najpierw musisz założyć stronę w Strony -> Dodaj nową (np. Regulamin), a następnie wrócić do konfiguracji Advanced i w miejscu Require Terms of Service on signups? wybrać stronę z listy.
Kupony rabatowe
Na koniec jeszcze pozostaje kwestia kuponów rabatowych. Możesz przypisać jeden kupon rabatowy dla wszystkich pakietów lub tylko dla wybranych. Kupon wygenerujesz na stronie Memberships -> Discount Codes. Wybierasz Add New Discount Code, a numer kuponu zostanie automatycznie wygenerowany. Teraz wystarczy określić czas ważności kuponu w miejscu Expiration Date oraz określić ile razy kupon może być wykorzystany w polu Uses. Jeśli kupon ma być wykorzystywany bez ograniczeń – nic nie wpisujemy.
Zaznaczając pakiet, dla którego kupon może być aplikowany, od razu ustawiamy nowe ceny:
Jeśli użytkownik wybierze pakiet subskrypcji, do którego został przypisany kupon rabatowy, w trakcie zamówienia będzie miał możliwość wprowadzenia kodu tego kuponu.
Tłumaczenie interfejsu
Jeśli chodzi o polskie tłumaczenie wtyczki, to tutaj jest z tym trochę gorzej. Musimy sami zadbać o to, żeby przetłumaczyć niektóre frazy. Z pomocą przyjdzie nam wtyczka Loco Translate, która pozwala tłumaczyć zarówno motywy jak i wtyczki. Po zainstalowaniu tej wtyczki przechodzisz do Loco Translate -> Plugins, z listy wybierasz Paid Memberships Pro, a następnie New language.
W polu Choose a language wybierasz język polski, a następnie określasz ścieżkę do zapisu pliku z tłumaczeniem. Uwaga: nigdy nie wybieraj opcji Author, gdyż przy aktualizacji wtyczki nasze tłumaczenie zostanie skasowane. Naciśnięcie klawisza Start translating przeniesie Cię na stronę z tłumaczeniem wtyczki.
W polu Source Text znajdują się frazy oryginalne do przetłumaczenia. Gdy masz tylko parę fraz do przetłumaczenia możesz skorzystać z wyszukiwarki i wyfiltrować tylko te, które Ciebie interesują. W polu Polish translation wprowadzasz własne tłumaczenie frazy. Jeśli chcesz zapisać swoje tłumaczenie, klikasz Save. Po chwili zostanie wygenerowany plik *.po, oraz jego kompilacja, czyli *.mo. Pliki zostaną umieszczone w katalogu, który został przez Ciebie wcześniej wybrany w konfiguracji tłumaczenia.
A tak wygląda strona po wprowadzeniu tłumaczenia:
Jeśli myślisz nie tylko o płatnych artykułach, ale też o prowadzeniu kursów z dostępem abonamentowym, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Istnieją dodatki, które pozwolą integrować PMP z wtyczkami e-learningowymi, takimi jak: LearnPress, LearnDash bądź WP Courseware.
Chcesz prowadzić płatne kursy online na WordPressie, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Dołącz do grupy Edukacja na WP i zacznij realizować swoje pomysły 🙂
Alternatywnym rozwiązaniem jest wtyczka Fast Micro Pay, która umożliwia grupowe blokowanie płatnych wpisów, stron, ebooków i innych materiałów premium. Plugin nie wymaga tworzenia dodatkowych kont do logowania. Wszystko działa w oparciu o ciasteczka. Plugin można za darmo przetestować przez 3 dni na własnej stronie www.
Ooo… nie znałam! Dziękuję za podzielenie się informacją o wtyczce. W wolnej chwili nie omieszkam przetestować 🙂 Aczkolwiek bardziej mi chodziło o takie rozwiązanie, które będzie można zintegrować z LMS-em i Woo (m.in. różnicować ceny materiałów edukacyjnych w zależności od subskrybowanego pakietu).
Plusem unikalnia dodatkowych kont do logowania jest szybkość sprzedaży, która w niektórych branżach zależnych od grupy wiekowej jest szczególnie ważna. W sklepach internetowych jest wiele transakcji, które są odrzucone z powodu wspomnianych koszyków i kroków prowadzących do transakcji.
Warto także testować ceny i monitorować statystyki zarobków. Okazuje się, że podwyższenie ceny czasami może zwiększyć zyski.
Ewentualnie wtyczka BetterPay: http://uppress.pl/better-pay-v2-sl/ przyjaciel z niej korzysta i sprawdza się super 🙂
Dzięki za info!
A czy można w jakiś sposób zintegrować ta wtyczkę Paid Membership PRO z polskimi bramkami płatności np tpay albo payu np. za pomocą sklepu WooCommerce?
Tak. Można zintegrować się ze sklepem WooCommerce poprzez bezpłatną wtyczkę Paid Memberships Pro WooCommerce Add-on, ale nie obsłużymy w ten sposób płatności cyklicznych. Do obsługi płatności cyklicznych potrzebna jest płatna wtyczka WooCommerce Subscriptions.
Dzień dobry, zainstalowałam dodatek Paid Memberships Pro WooCommerce Add-on, jak zrobić teraz, aby móc korzystać z polskich bramek płatności? Nie widzę takiej opcji w ustawieniach
Dziękuję z góry za pomoc 🙂