Platformy kursów online - Q&A #1
Aktualności
2024-02-15 / LearnDash

LearnDash w wersji 4.11.0

Świeżutka paczka z LMS LearnDash jest już od wczoraj dostępna i można "zaktualizować się" do wersji 4.11.0. W nowym wydaniu mamy dodaną opcję ustawienia strony, na którą użytkownik zostanie przekierowany po ukończeniu kursu. W skrócie: jest to pewnego rodzaju strona...
Czytaj więcej
2024-01-25 / TutorLMS

Co oferuje nam TutorLMS w wersji 2.6.0?

Oprócz standardowych poprawek i aktualizacji silnika wtyczki (m.in. wsparcie PHP w wersji 8.1 i 8.2 oraz ostatniej wersji bazy danych WooCommerce), Tutor LMS w wersji 2.6.0 przynosi nam jeszcze kilka nowości: dodano wsparcie dla zarządzania kursami po REST API (Pro),...
Czytaj więcej
2023-11-16 / BuddyBoss, LearnDash

Nowości w BuddyBoss i LearnDash

Z ostatnią aktualizacją do BuddyBoss (2.4.70) otrzymujemy kolejną funkcjonalność, a mianowicie przekierowanie po zalogowaniu i wylogowaniu ze strony. Oznacza to, że możesz ustawić osobne strony, na które będzie trafiał użytkownik w zależności od wykonanej czynności: zalogowania i wylogowania. Co więcej,...
Czytaj więcej
1 2 3 7
Platformy kursów online – Q&A #1

Platformy kursów online – Q&A #1

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią rusza cykl Q&A UczymyOnline, czyli seria artykułów, w których odpowiadam na Wasze pytania – pytania zwykle dotyczące budowania platformy kursów online, ale nie tylko. Z technologiami e-learningu związana jestem już prawie 7 lat, miałam do czynienia z różnymi LMSami i narzędziami do budowania kursów online. Najpierw Moodle, później Docebo, a od niedawna LearnDash (którego używam) i LearnPress. W niewielkim stopniu (głównie do testów) również CoursePress (UWAGA: z dniem 7 maja 2019 projekt CoursePress został zamknięty przez team WPMUDEV ). Ponieważ prowadzę kursy budowania platformy kursów online na LearnDash oraz LearnPress (obecnie są dostępne w ramach Akademii Uczymy Online), więc najczęściej tych technologii będą dotyczyć pytania. Dzisiaj pięć pierwszych pytań odnośnie LMS’ów i kursów wideo.

1. Czy da się podpiąć kurs w LearnPress do produktu w WooCommerce?

Generalnie tak, chociaż idea integracji LearnPress z WooCommerce wygląda trochę inaczej. Nie ma potrzeby tworzenia katalogu produktów, gdyż po aktywacji dodatku LearnPress WooCommerce wystarczy tylko włączyć płatności Woo w ustawieniach LearnPress. W ten sposób klient na stronie kursu może bezpośrednio dodać go koszyka WooCommerce i wybrać jedną z płatności podpiętych do sklepu. Prosta i szybka konfiguracja. Niemniej jednak taki mechanizm pozbawia nas różnych funkcjonalności, które będą działać wyłącznie z produktami WooCommerce. Mowa tutaj np. o integracji z systemem mailingowym, bądź wykorzystanie narzędzi marketingowych, które współpracują tylko z katalogiem produktów.

Czy można w jakiś sposób pogodzić katalog produktów WooCommerce z katalogiem kursów LearnPress?

Do czasu kiedy LearnPress nie obsługiwał jeszcze podatków, a potrzebowaliśmy w sklepie włączenia ich obsługi – nie było to możliwe. Teraz kiedy jest już to możliwe musimy tylko podpiąć kurs do produktu WooCommerce jako produkt zewnętrzny. Wystarczy do tego znajomość ID kursu i specjalna konstrukcja linku, która pozwoli dodać kurs do koszyka WooCommerce. Nie jest to naturalnie rozwiązanie pozbawione wad. Musimy pamiętać o wprowadzeniu identycznych cen w ustawieniach produktu i ustawieniach kursu. Docelowo w koszyku zawsze będzie lądować cena wprowadzona w ustawieniach kursu.

2. Chcę zrobić kurs z różnymi wariantami cenowymi i różnym czasem dostępu. Czy da się to zrobić w LearnDash i WooCommerce?

W LearnDash nie można definiować różnych czasów dostępu dla pojedynczego kursu, ale dobra wiadomość jest taka, że możesz skorzystać z opcji “Shared“. Opcja “Shared” pozwala wykorzystywać te same lekcje i testy w różnych kursach. Wszystko sprowadza się do tego, że zakładasz kolejne strony kursowe (tyle, ile chcesz mieć różnych czasów dostępu), a następnie do każdej strony kursowej podpinasz te same lekcje/testy. Nie trzeba duplikować treści, w każdym kursie możesz podpinać te same materiały. Masz więc kilka kursów, w każdym jest inny czas dostępu, ale treści te same. Następnie w WooCommerce tworzysz różne warianty cenowe, do każdego wariantu cenowego podpinasz właściwą stronę z kursem i to wszystko.

Taki sposób pozwoli Ci segmentować klientów, w zależności od zakupionego wariantu, a więc będziesz w stanie wysyłać wiadomości do określonej grupy, zapisać na określoną listę adresową w systemie mailingowym itp. W normalnym trybie, gdy sprzedajesz różne warianty tego samego kursu, wszyscy trafiają do jednego “worka”. Natomiast posiadając osobne strony kursowe można nie tylko różnicować je pod względem czasu dostępu, ale też przyznawać różne ilości punktów za ukończenie kursu, podpinać różne certyfikaty, dodatkowe lekcje i testy.

3. Czy można sprzedawać kursy wideo korzystając z konta Vimeo Plus?

Nie. Na stronie Vimeo Guidelines wyraźnie jest powiedziane, że jeśli chcesz sprzedawać swoje treści wideo musisz mieć konto Vimeo Pro lub Vimeo Business. Dotyczy to także treści promujących Twój biznes i Twoje produkty, filmy zawierające wszelkie formy reklamy, filmy instruktażowe i dowolne materiały, które mają się przyczyniać do powiększania zysków właściciela konta.

Jeśli cena za hosting Vimeo Pro wydaje Ci się zbyt wygórowana możesz swoje filmy hostować na Amazon S3. Rozwiązanie to opisałam w artykule
Jak osadzić wideo na stronie płatnego kursu w CMS WordPress? Koszt w zależności od ruchu i wykorzystania dysku to jakieś $2 – $5 miesięcznie.

4. W jaki sposób ręcznie zapisać użytkownika na kurs w LearnPress?

Zapisanie użytkownika na kurs LearnPress sprowadza się do założenia konta użytkownika z uprawnieniami Customer lub Subscriber, a następnie do wygenerowania nowego zamówienia (LearnPress -> Zamówienia). Na stronie zamówienia ustawiasz Status jako Zakończone, a następnie dodajesz użytkownika, który już istnieje w systemie (możesz dodać kilku użytkowników do tego samego zamówienia).

W polu Zamów przedmiot wybierasz Dodaj pozycję i z listy znalezionych kursów wybierasz, te do których użytkownik (lub grupa użytkowników) ma mieć dostęp.

Jak dodać ręcznie użytkownika do kursu w LearnPress?

Analogicznie, jeśli chcesz usunąć użytkownika z kursu musisz wejść w edycję danego zamówienia i ustawić status na inny niż Zakończone, np. na Anulowane. Jeżeli do zamówienia przypisałeś grupę użytkowników musisz przejść na stronę zamówień potomnych i tam zmienić status indywidualnego zamówienia.

5. Dlaczego uważasz, że platformę kursów online należy oddzielić od reszty usług, np. bloga?

Powiem krótko – dla bezpieczeństwa i zachowania ciągłości usług. Platforma kursów online jest zestawem różnych wtyczek, których liczba zależy od ilości potrzebnych funkcjonalności. Nawet platforma w wersji podstawowej może już w pewien sposób działać w zwolnionym tempie, a jeśli do tego dołożymy bloga (oczywiście wtyczki SEO, social media), sklep (wtyczki z narzędziami marketingowymi, fakturującymi) i wszelkie narzędzia do uatrakcyjnienia wyglądu naszej strony (slidery, galerie, portfolia itp.) – to robi się już niezły kombajn. Pomijam już nawet fakt aktualizacji takiego kombajnu, cud jeśli się coś nie wysypie.

O wiele ważniejszą kwestią do rozważenia jest bezpieczeństwo platformy. Na platformie kursów online przechowujemy dane użytkowników, które zgodnie z wymogami RODO powinniśmy w należy sposób zabezpieczyć. Jeśli oddzielimy platformę kursów od reszty usług, możemy ją niejako “schować” przed światem. Cały marketing i pozycjonowanie możemy realizować dla strony z blogiem. Nawet jeśli ktoś się włamie na tą stronę, platforma kursów online jako osobny “twór”, będzie działać dalej.

Nie znajdujesz w sieci odpowiedzi na swoje pytania?

Zadaj mi je w komentarzu. Być może już w kolejnym artykule z cyklu Q&A odniosę się do Twojego pytania.

4 komentarze o “Platformy kursów online – Q&A #1”

  1. Cześć Marzeno,

    dziękuję za wszystkie artykuły, jakie tu zamieszczasz – to prawdziwa kopalnia wiedzy. Cenię Twoje porady także za fakt, że jasno mówisz, co ma a co sens a co nie, nie próbując na siłę szukać rozwiązań najtańszych tam, gdzie nie zapewnią one właściwej jakości czy bezpieczeństwa.

    Moje pytanie dotyczy postawienia platformy w stylu Udemy czy Coursera (rzecz jasna na mikro skalę, ale bardziej chodzi mi o model, w którym jest możliwość dawania dostępów dla wielu trenerów w ograniczonym zakresie uprawnień). Myślałam, by skorzystać w tym celu z LearnDash + Multiple Instructors, ale mam kilka wątpliwości:
    1. Jak rozumieć “licencję”, którą obejmuje dany pakiet wraz z zakupem LearnDash? Biorąc pod uwagę, że każdy taki kurs byłby albo od innego instruktora, albo o innej tematyce, a pisałaś, że nie ma możliwości dla każdego kursu ustawiać różnych dostępów czasowych i różnych wariantów cenowych, czy oznacza to, że de facto 1 licencja = 1 kurs (zatem w ramach najdroższej wersji cenowej mogłabym mieć max. 25 kursów)? Jeśli tak, to czy jest jakiś sposób, by to rozwiązać?

    2. Czy w powyższym modelu jest w ogóle sens myśleć o LearnDash, czy może warto rozważyć zupełnie inne rozwiązanie?

    3. Czy w przypadku zmiany domeny, pod którą podpięty jest LearnDash, można wykupioną wtyczkę w ramach danej licencji zainstalować na nowej domenie (niejako ją przepiąć), czy trzeba ją jeszcze raz zakupić?

    Będę ogromnie wdzięczna, jeśli mogłabyś odpowiedzieć 🙂

    Dziękuję i pozdrawiam
    Kasia

    1. Dziękuję Kasiu 🙂
      1. Licencje w LearnDash to licencje na instalację oprogramowania. Kupując 10 licencji możesz zainstalować LD na 10 WordPressach, 25 na 25 WP. Nie ma znaczenia ile kursów zamierzasz umieścić na platformie (10, 50, 100 czy 500) i ile instruktorów chcesz mieć – jest to tylko kwestia wydajności serwera. Jeśli chciałabyś prowadzić kursy z różnych dziedzin i chciałabyś je mieć pod różnymi domenami, to wtedy kupujesz tyle licencji, ile chcesz mieć tych platform. Natomiast na platformie możesz mieć tyle kursów, ile Ci się podoba.
      2. Tak – ale na niewielką skalę, czyli tak jak to określiłaś: mikro-Udemy. Optymalizacja i aktualizacja WP z wtyczkami third-party jest dość sporym wyzwaniem.
      3. Jeśli chcesz przenieść licencję na inną domenę to tylko musisz na swoim koncie w LearnDash (support.learndash.com) usunąć daną domenę, na której nie chcesz mieć już LD. Nie ma z tym żadnego problemu.

  2. Cześć, czy mając sklep na woocommerce z produktami mogę zainstalować wtyczkę learnDash i w pełni z nie korzystać ? W sensie na podstronie ‘sklep’ będę miał swoje produtky a na podstronie ‘kursy’ produkty z learndash?
    Jak wygląda wtedy ‘moje konto’ ? czy jest jakoś połączone?
    Czy to bezpieczna opcja? czy lepiej rozdzielić kursy na osobną subdomenę?

    1. Tak – możesz mieć stronę z produktami WooCommerce i stronę z kursami w tej samej instalacji. Do podpięcia polskich bramek płatności przy płatnościach za kursy też będziesz potrzebować WooCommerce, więc raczej nie ma sensu tego rozdzielać, chyba że na stronie ze sklepem planujesz jeszcze inne usługi. Na stronie Moje konto można podpiąć zakładkę z kursami, żeby klient miał wszystko w jednym miejscu. Nie jest to oczywiście opcja do wyklikania, u siebie wdrożyłam we własnym zakresie z pomocą dodatkowego kodu.

Skomentuj Marzena Fąfara Anuluj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top