Darmowy sposób na przeprowadzenie transmisji live, gdy nie masz konta na FB
Gdy mówimy o szybkim, darmowym „lajfie” od razu wszystkim kojarzy się jedno: facebook live. A co zrobić, jeśli nie posiadasz konta na Facebooku i nie masz zamiaru go zakładać tylko po to, żeby przeprowadzać transmisje na żywo? Tak, istnieją osoby, które nie mają konta na facebooku i mnie akurat jakoś szczególnie to nie dziwi 🙂 Takie pytanie otrzymałam od jednego z moich czytelników i spróbuję się dzisiaj do niego ustosunkować.
Naturalnie da się jeszcze (chociaż nie wiem jak długo…) przeprowadzić darmowy webinar, korzystając z bezpłatnych narzędzi. Prawdopodobnie miałeś do czynienia bądź brałeś udział w live’ach YouTube, więc znasz już to rozwiązanie i może Ci się wydawać już dość stare (niemodne? passé?) w porównaniu z tym co oferuje Facebook. Jednak w obliczu zmian jakie dynamicznie zachodzą na różnych portalach społecznościowych warto wiedzieć jakie mamy alternatywy. Zgadza się, że oprócz Facebooka i Hangout’ów Google są jeszcze inne rozwiązania do prowadzenia transmisji na żywo, np. join.me, czy zoom.us. Jednak w planach darmowych są zwykle tak ograniczone, że nie da się poprowadzić live’a wśród szerokiej społeczności.
Nawet jeśli nie chcesz mieć konta na facebooku, a prowadzisz biznes online, powinieneś mieć konto w Google – chociażby ze względu na usługę Analytics. A skoro masz konto w Google to możesz skonfigurować kanał YouTube z wykorzystaniem Hangoutów Google. Dodatkowo możesz podpiąć osobne okienko czatu ze strony https://tlk.io . Wszystkie kody osadzasz na stronie, stronę możesz zahasłować jeśli nie chcesz, aby Twoja sesja na żywo była dostępna publicznie.
Ale wszystko po kolei…
Konfigurowanie kanału YouTube
Jak już wcześniej wspomniałam, chcąc przeprowadzić transmisję na żywo w YouTube, z wykorzystaniem Hangoutów Google, trzeba mieć zarejestrowane konto w Google. Na stronie https://www.youtube.com/my_live_events konfiguruje się ustawienia transmisji na żywo. Jeśli po raz pierwszy uruchamiasz taką usługę, będziesz musiał się zarejestrować. W tym celu musisz wybrać Włącz transmisję na żywo, a następnie Utwórz kanał.
Google musi jeszcze się upewnić, że ma do czynienia z człowiekiem, a nie robotem. Przy dwustopniowej weryfikacji najlepiej wybrać opcję z kodem SMS. Podajesz numer swojego telefonu, a następnie przepisujesz z telefonu 6-cyfrowy kod do odpowiedniego pola na stronie.
Kiedy przejdziesz pomyślnie weryfikację Google, możesz przystąpić do utworzenia i skonfigurowania nowego wydarzenia. W menu STUDIO TWÓRCÓW wybierasz opcję Wydarzenia, a następnie Zaplanuj nowe wydarzenie. Wprowadzasz tytuł swojego wydarzenia, następnie podajesz datę poprowadzenia sesji na żywo. Jeśli chcesz, możesz dodatkowo wprowadzić opis swojego wydarzenia i przypisać mu tagi, jeśli sesja będzie mieć charakter publiczny. Wtedy taki live może mieć większy zasięg. Jeśli jednak sesja ma mieć charakter ukryty powinieneś przełączyć się w tryb Niepubliczny. Wtedy live nie będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Musisz sobie tylko zdawać sprawę z tego, że nawet jeśli ustawisz wydarzenie jako Niepubliczne, to ktoś, kto zna link, będzie w stanie podłączyć się do Twojego wydarzenia. Z kolei jeśli ustawisz wydarzenie jako Prywatne, tylko osoby przez Ciebie zaproszone będą miały dostęp do transmisji na żywo.
Co dalej? Ustawiasz typ transmisji jako Szybkie, ponieważ będziesz korzystać z Hangoutów na żywo w Google. Następnie wybierasz Utwórz wydarzenie, które powinno się znaleźć na liście wydarzeń.
Ustawienia wydarzenia
Później trzeba będzie tylko skopiować odpowiedni kod i osadzić wydarzenie na stronie. W ustawieniach zaawansowanych masz sporo różnych opcji, m.in. włączenie czatu, opcje promowania, blokowania spamu, ukrywania statystyk filmu, wyłączenie komentarzy, automatyczne nagranie i ustawienie nagrania w trybie niepublicznym i wiele innych. Wszystko zależy od tego, czy sesja ma charakter publiczny, czy niepubliczny, bo np. opcje promowania będą dotyczyć wyłącznie wydarzenia publicznego.
Skoro wideo zostanie osadzone na stronie i będzie mieć charakter niepubliczny warto wyłączyć opcję czatu na żywo (gdyż wykorzystamy inne rozwiązanie…), można tez wyłączyć opcje promowania, statystyki filmu i zaznaczyć opcję automatycznego ustawienia nagrania jako niepubliczne.
Osadzanie wydarzenia na stronie
Wydarzenie jest już skonfigurowane i czeka cierpliwie na swój wielki finał 🙂 Wyłączyłam wcześniej okno czatu ponieważ skorzystam z serwisu tlk.io. Obsługa czatu jest tutaj banalnie prosta. Na stronie głównej tego serwisu przechodzisz do sekcji Embed i wpisujesz po prostu nazwę swojego kanału. Po prawej stronie będzie się znajdować kod, który należy wkleić na swojej stronie.
Teraz nie pozostaje nic innego jak osadzić wszystkie kody na swojej stronie WWW. Jeśli na swojej stronie korzystasz z edytora wizualnego koniecznie musisz się przełączyć w tryb tekstowy. Specjalnie na potrzeby nowego wydarzenia mam utworzoną nową stronę, którą mogę dodatkowo zabezpieczyć hasłem (bazuję na CMS WP). Możesz ustawić formularz zapisu na wydarzenie z wykorzystaniem jakiegoś systemu mailingowego, którego używasz, a tuż przed wydarzeniem wysłać hasło dostępu do strony. Jeśli chcesz prowadzić prywatne wydarzenia cyklicznie wystarczy, że przed każdym wydarzeniem zmienisz hasło do strony. Następnie musisz tylko utworzyć w YouTube nowe wydarzenie i wkleić na nowo kod osadzenia transmisji na żywo. Nie jest to może zbytnio wygodne, ale pamiętaj, że mówimy tutaj o darmowym rozwiązaniu jako alternatywie dla live’ów Facebooka. Oczywiście jeśli tworzysz wydarzenie publiczne nie musisz stosować takich kombinacji. Alternatywnie można tutaj również zastosować mechanizm z wtyczką członkowską do WP (która zabezpieczy stronę) i dostępem dla osób zalogowanych. Dzięki temu możesz pomyśleć o sprzedaży dostępu do wydarzenia na żywo. Jak widzisz, można stosować różne kombinacje w zależności od potrzeb.
Ale wracając do strony…
Kod osadzania wydarzenia z YouTube
Najpierw wkleję kod utworzonego wydarzenia na YouTube. Klikam na miniaturze wydarzenia. Po przejściu na stronę wydarzenia pod oknem wideo będzie się znajdować opcja Udostępnij. W oknie dialogowym, które się pojawi nie kopiuję linka lecz wybieram opcję Umieść. Wyłączam niepotrzebne opcje, czyli: Po zakończeniu odtwarzania pokaż proponowane filmy i ewentualnie Pokaż tytuł filmu i działania odtwarzacza. W tym pierwszym przypadku zapobiegam sytuacji, w której po zakończeniu transmisji pojawiają się proponowane filmy do obejrzenia, które niekoniecznie będą powiązane z moim live’em. Można to też ręcznie zmienić: wystarczy w linku kodu osadzenia dodać parametr rel=0.
Kopiuję kod osadzenia kodu i wklejam go na wcześniej utworzoną stronę. Zmieniam tylko parametr width na 100%, aby wideo rozciągnęło mi się na całą stronę.
Kod osadzenia czatu
Teraz przechodzę do serwisu https://tlk.io skąd mogę skopiować kod osadzenia czatu. Kopiuję kod, znajdujący się w oknie Copy the code… i wklejam go na swoją stronę pod kodem wydarzenia YouTube. Zwróć tylko uwagę na jedną rzecz: w kodzie link prowadzący do serwisu zaczyna się od http://.. Jeśli na swojej stronie korzystasz z protokołu https, to po osadzeniu kodu okno czatu może Ci się nie pojawić (zostanie zablokowane). Dlatego musisz ten link zmienić na https. Serwis tlk korzysta z tego protokołu, więc link w takiej postaci z pewnością zadziała.
Teraz mogę sprawdzić efekt moich działań.
Uruchamianie transmisji
W momencie, gdy przyjdzie czas na to, aby wystartować ze swoim wydarzeniem, wystarczy przejść z powrotem do zakładki Transmisja na żywo -> Wydarzenia i następnie wybrać Rozpocznij Hangout na żywo.
Naturalnie musisz mieć podpięte wszystkie stosowne urządzenia: mikrofon oraz kamerkę internetową (jeśli będziesz z niej korzystać w trakcie webinaru). Wybierasz Rozpocznij transmisję i wideo z YouTube pojawi się na Twojej stronie z webinarem.
Jak widać jest to prosty, może nieidealny sposób na zrobienie pierwszego live’a dla osób, które nie mają konta na FB. Jeśli znasz inny, darmowy sposób na przeprowadzenie transmisji live dla dużej widowni – bardzo chętnie go poznam 🙂
Bezpłatnie transmisję można wypróbować na Nadaje.com. Hosting transmisji jest jednak usługą profesjonalną, kierowaną dla gmin i urzedów. Szczegóły na http://nadaje.com