UczymyOnline - Kurs online czy portal z subskrypcją?
Co wybrać: kurs online czy portal z dostępem abonamentowym?

Co wybrać: kurs online czy portal z dostępem abonamentowym?

Najlepiej jedno i drugie, jeśli Twoja platforma jest w stanie to obsłużyć. Zarówno kursy online, jak i biblioteka materiałów edukacyjnych z dostępem abonamentowym, będzie miała swoje grono zwolenników. Im więcej produktów o zróżnicowanej formie będziesz mieć w swojej ofercie, tym większe grono klientów. Czasami jednak nie mamy możliwości (zwykle technicznej) do utrzymywania obu form sprzedaży i dostępu do treści cyfrowych, więc trzeba się zdecydować na jedną z nich.

Czym się różni materiał edukacyjny w formie kursu online od materiału edukacyjnego z dostępem abonamentowym? Treść kursu online jest zazwyczaj podzielona na osobne moduły/lekcje, ewentualnie testy. Kurs online uczy konkretnej umiejętności. Przykład: kurs eduLearnDash uczy, jak zbudować własną platformę kursów online z wtyczką LearnDash. Na platformie z dostępem abonamentowym materiały edukacyjne również mogą być podzielone na osobne moduły (lub lekcje), ale nie muszą. Klient może subskrybować zarówno platformę, gdzie znajdują się kursy online (LMS), jak i specjalistyczne artykuły (opcja subskrypcji bloga). W przypadku kursów online klient płaci w całości za kurs, natomiast na platformie z dostępem abonamentowym klient uiszcza opłatę za określony czas dostępu do platformy. W dowolnym momencie może zrezygnować z subskrypcji.

Różnice między kursem online a portalem z subskrypcją

Kurs online jest pewnego rodzaju zamkniętą formą, której zadaniem jest przeprowadzenie studenta z punktu A do punktu B. Kurs powinien być w taki sposób zaprojektowany, aby możliwe było zrealizowanie konkretnego celu, np. ustawienie reklamy na FB, nauczenie się gry na gitarze, czy zbudowanie strony WWW. Taki kurs w większości przypadków jest logicznie podzielony na osobne moduły, aby klient miał poczucie, że realizuje określone etapy. Część z tych etapów ma za sobą, kolejne czekają do realizacji. Kurs może być sprzedawany jako produkt cyfrowy w różnych wariantach, np. z indywidualnymi konsultacjami, dostępem do grupy wsparcia i podobnymi bonusami.

Kurs może być udostępniany w sprzedaży ciągłej lub w tzw. oknie sprzedażowym. Zwykle sprzedaż w oknie sprzedażowym jest wyższa,ponieważ klient nie może odłożyć na później decyzji o zakupie. Jeśli w danym okresie nie kupi kursu, musi czekać na kolejne okno sprzedażowe. Generalnie tworzysz taki kurs raz, a potem jedynie aktualizujesz jego poszczególne moduły, ale w dalszym ciągu jest to zamknięta forma, która stanowi całość.

W przypadku platformy z dostępem abonamentowym, treści edukacyjne nie muszą już tworzyć zwartej struktury. Nie musisz od razu tworzyć całej biblioteki treści edukacyjnych, ponieważ student w trakcie okresu abonamentowego otrzymuje dostęp do pewnej porcji materiałów. Naturalnie w takim modelu mogą również funkcjonować kursy online. Sprzedawca może udostępnić w różnych modelach abonamentowych pojedyncze kursy lub całe pakiety kursów. Kupując kurs klient otrzymuje do niego dostęp na rok czasu lub na zawsze. W przypadku modelu abonamentowego może zrezygnować już po miesiącu z subskrypcji portalu, jeśli nie spełnia jego oczekiwań.

Nakład pracy

W przypadku kursów online najwięcej pracy czeka Cię na początku. Począwszy od zaprojektowania struktury kursu, a skończywszy na zmontowaniu całości, wgraniu na platformę i organizacji kampanii marketingowej. Planując kurs online na sprzedaż możesz wcześniej wypuścić wersję bezpłatną. Na podstawie liczby rejestracji i zapytań możesz oszacować skalę opłacalności swojego projektu. W ten sposób nie będziesz mieć poczucia, że zmarnowałeś czas i pieniądze na coś, co może się w ogóle nie sprzedać.

Jeśli mówimy o kursie, a nie o jakimś małym kursiku, musimy mieć na uwadze nie tylko tygodnie, ale miesiące pracy. Pierwszy kurs tworzyłam 6 m-cy, a sam etap dotarcia do miejsca, gdzie zdecydowałam się na stworzenie kursu, trwał chyba ze 3 lata. W miarę rozwoju ten czas można znacząco skrócić. Jeśli jednak jest to Twój pierwszy kurs musisz uzbroić się w cierpliwość i zarezerwować odpowiednio dużo czasu na jego realizację. Na razie mówimy tutaj tylko o czasie poświęconym na stworzenie produktu, a trzeba jeszcze doliczyć czas na badanie zainteresowania produktem.

Dopiero gdy zakończysz etap badań i produkcji swojego kursu możesz mieć poczucie, że jesteś w posiadaniu własnego produktu cyfrowego na sprzedaż.

W przypadku platformy z dostępem abonamentowym możesz ruszyć stosunkowo szybko. Nie musisz układać programu i projektować całej struktury treści edukacyjnych. W fazie początkowej nie musisz rezerwować tak dużo czasu, jak w przypadku kursu online. Jednak w perspektywie długofalowej musisz utrzymać dyscyplinę publikowania kolejnych treści. Trochę jak z blogiem. Co tydzień lub co 2 tygodnie nowy materiał. Może to być jakiś specjalistyczny artykuł, instrukcja w PDF, kolejny odcinek podcastu lub seria wideo. Możesz publikować mniej treści, ale ważne żeby pojawiały się w regularnych odstępach czasu. Jeśli na platformie nie będą się pojawiać nowe materiały, nie będziesz w stanie utrzymać przy sobie subskrybentów.

Zaletą tworzenia witryny z dostępem członkowskim jest możliwość uzyskania efektu kuli śnieżnej. Zaczynasz od niewielkiej grupy subskrybentów, ale z czasem jak nabierzesz dyscypliny w publikowaniu kolejnych, lepszych i bardziej dopracowanych materiałów, z pewnością przyciągniesz większe grono sympatyków. Trochę jak prowadzeniem fanpage’a – gdy zaczynasz publikować więcej i zaczynasz tworzyć bardziej angażujące posty w różnych formatach, zaczyna Ci przybywać fanów.

Tworzenie witryny z dostępem członkowskim wymaga pewnych pokładów cierpliwości na start, co procentuje na przyszłość. W przypadku kursu online możesz uzyskać świetne wyniki sprzedażowe już przy pierwszej kampanii, ale musisz przy kolejnych kampaniach wkładać tyle samo (bądź więcej energii) i podtrzymywać emocje związane z zakupem Twojego kursu.

Różnice w kosztach

No właśnie.. ile będzie Cię kosztować wyprodukowanie i sprzedaż kursu, a ile wyprodukowanie treści na witrynę członkowską. W przypadku produkcji treści edukacyjnych do kursu online oraz na platformę z subskrypcją, koszty w zasadzie będą podobne. Nie ma znaczenia w jakim formacie przygotujesz materiał. Taki sam może być w kursie jak i na platformie członkowskiej. Różnica jednak jest taka, że w przypadku platformy z dostępem abonamentowym te koszty możesz rozłożyć w czasie. W przypadku kursu musisz wszystko złożyć od razu przed uruchomieniem sprzedaży (oczywiście pomijam tutaj kwestie przedsprzedaży, gdzie możesz od razu sfinansować koszty wyprodukowania kursu).

Tak naprawdę różnice w kosztach dotyczą sposobu sprzedaży i dostępu do treści. Przy sprzedaży kursów online na własnej witrynie musimy zaimplementować odpowiednie funkcjonalności, które pozwolą przynajmniej na obsługę podstawowych płatności. W rzeczywistości konfiguracja sprowadza się do ustawienia sklepu z obsługą konkretnych płatności, a przy pełnej automatyzacji w grę wchodzi jeszcze fakturowanie, obsługa autorespondera itp. W przypadku witryny z obsługą subskrypcji potrzebujemy specjalnego oprogramowania do tworzenia planów abonamentowych oraz zabezpieczenia treści. A jeśli zależy nam na płatnościach cyklicznych, również trzeba system odpowiednio dokonfigurować i dopełnić formalności płatności kartami. Pomijając koszty związane z wyprodukowaniem kursów/materiałów edukacyjnych, musisz się liczyć następującymi kosztami:

Hosting/VPS/serwer dedykowany

Wybór właściwego serwera zależy od wielu czynników. Na szybkość działania platformy może mieć wpływ oprogramowanie serwera, optymalizacja skryptów strony, jak dużo użytkowników w tym samym czasie korzysta z platformy itp. W zależności od wyboru danego rozwiązania ceny mogą się wahać od ok. 100zł na rok (hosting) do kilkuset złotych na miesiąc (serwer dedykowany). Do tego dochodzą jeszcze koszty rejestracji domeny (ok. 70zł), ewentualnie zakup komercyjnego certyfikatu SSL (ok. 100zł).

Moduł LMS

Zabezpieczenie treści kursu można zrealizować z modułem LMS. Nie tylko zorganizujesz treści w osobnych modułach/lekcjach, ale będziesz mieć też możliwość budowania testów, śledzenia postępów uczestników i szeregu funkcjonalności typowych dla oprogramowania e-learningowego. Funkcjonalne moduły LMS to płatne moduły. Ich koszt w zależności od stopnia złożoności może się wahać od $60 do $300. Ze znanych LMS dla WordPress można wymienić: LearnDash, LearnPress, LifterLMS, WPLMS i wiele innych.

Sklep z obsługą płatności online

Oprogramowanie pozwalające na sprzedaż produktów cyfrowych. Zwykle instaluje się na swoim serwerze głównie po to, żeby podpiąć polskie bramki płatności. Można zacząć od darmowego oprogramowania, np. WooCommerce lub Easy Digital Downloads dla WordPress. Dostawca bramki płatności tpay udostępnia darmowe moduły do tych sklepów. W przypadku podpięcia modułu automatycznego fakturowania trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami. Świetne wtyczki do WooCommerce można znaleźć na stronie WPDesk.pl (koszt pojedynczej licencji 199zł netto).

Hosting video

Jeśli będziesz prowadzić kursy wideo, musisz materiał filmowy wgrać na zewnętrzną, dedykowaną platformę do hostowania multimediów. Dzięki temu nie tylko zabezpieczysz się przed nieautoryzowanym dostępem do filmów na platformie, ale też nie będziesz mieć problemów z pasmem – filmy nie będą na Twoim serwerze. Hosting wideo jest dodatkowym kosztem, w przypadku Vimeo Pro są to koszty ok. 770zł na rok.

E-mail marketing

Integracja z zewnętrznym systemem mailingowym może znacznie uprościć komunikację z klientami, a dodatkowo pozwala na przeprowadzanie akcji marketingowych. Opłaty za korzystanie z systemu mailingowego mogą się różnić, w zależności od wyboru rozwiązania. Można zacząć od planu darmowego, jeśli dopiero startujesz. W przypadku integracji systemu mailingowego ze sklepem trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami, gdyż tego typu wtyczki zwykle są płatne. Przykład: wtyczka do integracji MailerLite z WooCommerce i funkcjonalnością zapisu na osobne listy adresowe to koszt $30.

Powyższa konfiguracja to taka baza dla kursów online. Gdy chcemy wprowadzić dostęp abonamentowy dochodzą nam jeszcze dodatkowe koszty:

Moduł Memberships i Subscriptions

Specjalny pakiet narzędzi, który przekształci witrynę sklepu w platformę z dostępem abonamentowym. Możesz określić sposób przyznawania dostępu, serwować klientom treści z określonym opóźnieniem, budować plany abonamentowe z dostępem do różnych kursów bądź artykułów. W przypadku WooCommerce taki pakiet narzędzi to koszt ok. $350. Dla niektórych taki koszt na start może być duży. Można więc zacząć od Paid Memberships Pro. Wtyczka obsłuży cykliczne płatności z bramką PayPal.

Sprzedaż treści cyfrowych

Kurs online sprzedajesz w podobny sposób jak zwykły produkt fizyczny. Tworząc kurs budujemy kompletny produkt, który kosztuje konkretną kwotę. Zwykle jest to wyższa kwota, niż subskrypcja miesięczna na platformie z dostępem abonamentowym. Prowadząc sprzedaż w tzw. oknie sprzedażowym możesz jednorazowo zarobić znacznie większą sumę pieniędzy, niż sprzedając abonament. Sprzedaż treści w modelu abonamentowym jest trochę trudniejsza, przynajmniej na początku. Musisz postawić na takie działania, które zatrzymają subskrybenta na Twojej platformie i jednocześnie będą przyciągać kolejnych klientów. Jeśli będziesz sukcesywnie rozwijać i promować treści na swojej platformie, z pewnością zaowocuje to w przyszłości zaufaniem subskrybentów, a tym samym pozwoli na stały dopływ nowych klientów.

Na swojej platformie sprzedaję kursy jako osobne produkty cyfrowe oraz w kompilacji z innymi kursami pod nazwą Akademia Uczymy Online. Jakie rezultaty uzyskam? Z pewnością będę mieć już pewne rozeznanie po kilku miesiącach działania takiego modelu. Akademia Uczymy Online rusza 27 czerwca. W momencie startu usługi możesz za darmo przetestować pierwsze lekcje każdego modułu platformy. Jednak dostęp będzie wyłącznie dla osób zapisanych na listę zainteresowanych.

Model sprzedaży treści

Odpowiadając na pytanie: czy uruchomić kurs online, czy założyć witrynę z dostępem abonamentowym, powiem tak: nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wdrożyć jedno i drugie rozwiązanie. Tym bardziej, że kursy online możesz sprzedawać zarówno w sposób klasyczny, jak i w modelu abonamentowym. Dla części klientów, których nie stać na wykupienie całego kursu, dostęp abonamentowy będzie idealnym rozwiązaniem. Jednocześnie klient będzie mógł się przekonać, czy Twój sposób przekazywania wiedzy trafia w jego oczekiwania. Dostaje próbkę materiału na start i może zrezygnować po miesiącu użytkowania platformy.

Trzeba jednak dokładnie przemyśleć wdrażanie obu modeli sprzedażowych. Gdy ruszamy z biznesem kursów online nie martwimy się tak bardzo o wydajność platformy. W którymś momencie zacznie przybywać użytkowników platformy, strona zacznie zwalniać, zawieszać się. Trzeba być przygotowanym na ewentualność migracji na serwer o większej mocy.

Niestety, w biznesie kursów online nie działa schemat: wdrożę raz i potem mam spokój na 10 lat. Jeśli wdrożysz dzisiaj określone rozwiązanie musisz się liczyć z tym, że za 2-3 lata będziesz musiał zmigrować do czegoś zupełnie innego.

Tak więc, zanim zdecydujesz się na dany model udostępniania swoich produktów cyfrowych musisz sobie odpowiedzieć na pytania:

  • czy rozumiem zasadnicze różnice między tymi dwoma modelami sprzedaży materiałów edukacyjnych,
  • jak dużo czasu i ile nakładu pracy wymaga stworzenie kursu online, a ile przygotowywanie materiału na platformę z dostępem abonamentowym,
  • jakie koszty muszę ponieść z tytułu prowadzenia kursów online, a jakie z tytułu utrzymywania platformy z dostępem abonamentowym,
  • i ostatecznie: ile mogę zarobić, decydując się na sprzedaż materiału edukacyjnego w danym modelu.

Kursy online będą idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą stworzyć cały materiał edukacyjny od razu, nie mają czasu ani zasobów, żeby regularnie publikować nowe treści oraz zależy im na stworzeniu samodzielnego, zamkniętego produktu, za który można pobierać wyższe opłaty.

Natomiast platforma z dostępem abonamentowym sprawdzi się w przypadku osób, które nie mają możliwości stworzenia wszystkich treści edukacyjnych na start, nie mają problemu z regularnym publikowaniem materiałów edukacyjnych oraz nie przeszkadza im fakt, że na początku mają niewielką grupę odbiorców i niższe przychody.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Privacy Policy Settings