Umawianie konsultacji na platformie kursów online
Aktualności
2024-02-15 / LearnDash

LearnDash w wersji 4.11.0

Świeżutka paczka z LMS LearnDash jest już od wczoraj dostępna i można "zaktualizować się" do wersji 4.11.0. W nowym wydaniu mamy dodaną opcję ustawienia strony, na którą użytkownik zostanie przekierowany po ukończeniu kursu. W skrócie: jest to pewnego rodzaju strona...
Czytaj więcej
2024-01-25 / TutorLMS

Co oferuje nam TutorLMS w wersji 2.6.0?

Oprócz standardowych poprawek i aktualizacji silnika wtyczki (m.in. wsparcie PHP w wersji 8.1 i 8.2 oraz ostatniej wersji bazy danych WooCommerce), Tutor LMS w wersji 2.6.0 przynosi nam jeszcze kilka nowości: dodano wsparcie dla zarządzania kursami po REST API (Pro),...
Czytaj więcej
2023-11-16 / BuddyBoss, LearnDash

Nowości w BuddyBoss i LearnDash

Z ostatnią aktualizacją do BuddyBoss (2.4.70) otrzymujemy kolejną funkcjonalność, a mianowicie przekierowanie po zalogowaniu i wylogowaniu ze strony. Oznacza to, że możesz ustawić osobne strony, na które będzie trafiał użytkownik w zależności od wykonanej czynności: zalogowania i wylogowania. Co więcej,...
Czytaj więcej
1 2 3 7
Umawianie konsultacji na platformie kursów online

Umawianie konsultacji na platformie kursów online

Szukasz pomysłów na rozwój swojej platformy kursów online?

Dzisiaj pokażę pierwszy.

Wraz ze sprzedażą kursu online można oferować różne bonusy w postaci wsparcia technicznego, czy dostępu do zamkniętej grupy na Facebooku. Można też te usługi sprzedawać jako samodzielne produkty oferując je np. jako konsultacje online. Praca nad kursami oraz codzienna komunikacja z kursantami pokazały mi, że to nie kurs online sam w sobie jest atrakcyjny dla klienta, ale cały pakiet z wachlarzem usług online. Dzisiaj chciałabym omówić jeden z elementów takiego pakietu, a mianowicie usługę konsultacji online.

Sposobów na umawianie takich konsultacji jest wiele. Wybór danego rozwiązania zależy też od wielu czynników: cena, integracja z zewnętrznym kalendarzem, sposób automatyzacji, działania powiadomień itp. Stąd również popularność takich serwisów jak www.reservio.com, www.timify.com, doodle.com, simplybook.me, czy appoint.ly. Ponieważ lubię testować nowe rozwiązania na własnej platformie, dzisiaj omówię jedno z takich narzędzi, które instaluje się na własnym serwerze, a mianowicie Bookly Pro.

Bookly Pro

W dużym skrócie: wtyczka bookly umożliwia sprzedaż usług na platformie WordPress z WooCommerce. Mówiąc usługi mam tutaj na myśli cały wachlarz usług, które wymagają rezerwacji godzinowej. Jest to płatne rozwiązanie, którego koszt na dzień pisania tego artykułu wynosi $89. Istnieje co prawda wersja darmowa w repozytorium WordPress, ale wprowadzana ona pewne ograniczenia. W bezpłatnej wersji nie można korzystać z płatności online, istnieją też ograniczenia w dodawaniu usług i konsultantów. Wtyczka Bookly Pro w wersji podstawowej jest w większości wypadków wystarczających rozwiązaniem, ale jej funkcjonalności również można rozszerzyć za pomocą specjalnych (dodatkowo płatnych) dodatków. Trzeba tutaj zaznaczyć, że opłaty za wtyczkę i dodatki to opłaty jednorazowe, ponieważ sprzedaż prowadzona jest przez serwis Envato. Aktualizacje dostajesz za darmo tak długo, jak długo prowadzona jest sprzedaż wtyczki w serwisie, płatne jest tylko przedłużanie wsparcia technicznego.

Dlaczego akurat to rozwiązanie postanowiłam integrować na platformie kursów online?

Głównie ze względu na to, że wszystko mam w jednym miejscu: na jednej platformie mam informację o kursach klienta oraz jego rezerwacjach. Konsultacje mogą być udostępnianie jako bonus dla klientów, którzy kupili kurs. Można także sprzedawać osobno konsultacje dla klientów, którzy nie zdecydowali się na uczestnictwo w kursie. To od Ciebie zależy w jakim modelu będzie działać wtyczka: czy jako bonus, czy dodatkowo płatna usługa.

Jak to działa?

Na mojej testowej platformie kursów online wtyczka działa jako osobna usługa, którą klient może wykupić. Całość sprowadza się do ustawienia przycisku na dowolnej stronie, który będzie kierować na stronę z rezerwacją godzin.

1. Umawianie konsultacji z trenerem

Po przejściu na stronę zamawiania konsultacji znajdziemy intuicyjny kreator umawiania spotkania. W pierwszym kroku wybieramy usługę i trenera. Wtyczka pozwala dodatkowo na kategoryzowanie usług, ale można tą opcję ukryć, jeśli zależy nam na jednej konkretnej usłudze. W ustawieniach wtyczki dodajemy trenerów i każdemu z nich przypisujemy stawkę za godzinę (bądź inny wymiar czasowy…). W ten sposób klient wybierając trenera od razu widzi stawkę cenową za jego usługi oraz w jakich dniach i godzinach można umawiać spotkania.

2. Wybór usługi i trenera

Po wybraniu usługi i trenera pojawi się kalendarz z dostępnymi terminami wybranego trenera. Wystarczy wybrać określony dzień, godzinę i przejść dalej. Wtyczka pozwala na dwa widoki kalendarza:

  • klasyczny widok całego miesiąca, w którym po kliknięciu określonego dnia pojawiają się dostępne terminy umawiania spotkania,
  • widok kolejnych dni (licząc od dnia dzisiejszego…), z dostępnymi terminami (pokazany na poniższym screenie).
3. Wybór terminu konsultacji

Wybór określonej godziny w danym dniu spowoduje automatyczny przeskok do kolejnej zakładki ze szczegółami klienta. Jeśli klient posiada już konto na platformie może się w tym miejscu zalogować i jego dane automatycznie zostaną podstawione do określonych pól. W przeciwnym wypadku uzupełnia podstawowe dane jak: imię, nazwisko, telefon i adres e-mail.

4. Szczegóły klienta

Jeżeli w ustawieniach wtyczki została włączona integracja z WooCommerce, to w następnym kroku zostaniemy automatycznie przeniesieni na stronę koszyka WooCommerce. Wcześniej konieczne będzie stworzenie nowego produktu i przypisanie go w ustawieniach Bookly. Również na stronie ustawień integracji WooCommerce można wprowadzić określony tekst, pojawiający się przy informacji o produkcie, np. data konsultacji, imię i nazwisko trenera.

5. Koszyk WooCommerce

Ostatni krok to przejście na stronę zamówienia i uregulowanie płatności jak w zwykłym sklepie WooCommerce. Zaletą korzystania z WooCommerce jest możliwość podpięcia polskich bramek płatności oraz narzędzi fakturujących. Domyślnie wtyczka pozwala na płatności PayPal co w polskich warunkach nie jest dość atrakcyjne. Po opłaceniu zamówienia przez klienta, rezerwacja pojawia się w kalendarzu trenera. Jeśli dodatkowo mamy włączone powiadomienia SMS (konieczna jest dodatkowa rejestracja) klient otrzyma jeszcze przypomnienie o rezerwacji.

6. Kalendarz konsultacji trenera

Dodatkowo można też wykorzystać widżet z listą rezerwacji, aby klient miał pod ręką informację o terminie konsultacji. Pozostaje jedynie wybór technologii do prowadzenia konsultacji online. Można używać skype, oprogramowania do prowadzenia webinarów/spotkań na żywo (clickmeeting, zoom itp.), live na zamkniętej grupie FB bądź dowolnej innej technologii umożliwiającej konferencje wideo/audio. Na swojej platformie testowej bazuję na oprogramowaniu BigBlueButton, które instaluje się na własnym serwerze (VPS/dedykowany), a integracja z BBB odbywa się poprzez specjalną wtyczkę na WordPress.

Z punktu widzenia klienta całość sprowadza się do kliknięcia w przycisk Przejdź na platformę konsultacji o planowanej godzinie spotkania.

7. Widżet konsultacji

Klient zostaje automatycznie przeniesiony na platformę, a po ukończonej konsultacji na jego koncie jest dostępne nagranie z przeprowadzonej sesji.

Platforma konsultacji online BigBlueButton
Platforma konsultacji online BigBlueButton

Pełna automatyzacja

Powyższa konfiguracja daje praktycznie pełną automatyzację, a jeżeli chodzi o wtyczkę Bookly Pro, bazujemy na podstawowej jej wersji (bez dodatków).

  • klient rezerwuje termin konsultacji na stronie,
  • korzysta z automatycznych płatności i natychmiast otrzymuje fakturę za sprawą wtyczki do automatycznego fakturowania,
  • dodatkowo otrzymuje powiadomienia SMS o zbliżającym się terminie konsultacji,
  • nie musi się dodatkowo logować/rejestrować na zewnętrzne platformy za sprawą wykorzystania BigBlueButton,
  • po zakończonej sesji może jeszcze raz odtworzyć nagranie,

Jeżeli chcielibyśmy w jednym zamówieniu zarezerwować kilka terminów, konieczne jest wdrożenie płatnego dodatku Bookly Cart (listę dostępnych dodatków omówię w kolejnym artykule…).

Czy da się wszystko wyklikać z gotowych komponentów?

Większość rzeczy tak, ale nie wszystko. Bez odpowiednich prac programistycznych klient nie otrzyma dostępu do dedykowanego nagrania. Również dość skomplikowana może się wydawać instalacja i konfiguracja BigBlueButton – szczególnie dla osób nie działających w branży IT. Dlatego bardziej skomplikowane i pracochłonne tematy omawiam w ramach Akademii Uczymy Online.

Mimo, że na rynku jest już sporo rozwiązań dedykowanych do takiej usługi, nie rozwiązuje to problemu logowania w kilku miejscach. Dlatego trenerzy szukają takich narzędzi, które nie zmuszałyby ich klientów do logowania/zapisywania się na różnych platformach, tylko żeby wszystko było w jednym miejscu. Jest też druga strona medalu, a mianowicie wydajność. W pewnym momencie platforma może ,spuchnąć’ i zabiegi optymalizacyjne mogą nie przynieść efektu. Dlatego jestem zwolenniczką bardzo starannego dobierania narzędzi, zamiast ładowania tony plugin’ów. To, że akurat coś jest na topie lub “przecież wszyscy tak robią“, niekoniecznie sprawdzi się w Twoim biznesie.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top