12 powodów dla których warto korzystać z hostingu wideo
Aktualności
2024-02-15 / LearnDash

LearnDash w wersji 4.11.0

Świeżutka paczka z LMS LearnDash jest już od wczoraj dostępna i można "zaktualizować się" do wersji 4.11.0. W nowym wydaniu mamy dodaną opcję ustawienia strony, na którą użytkownik zostanie przekierowany po ukończeniu kursu. W skrócie: jest to pewnego rodzaju strona...
Czytaj więcej
2024-01-25 / TutorLMS

Co oferuje nam TutorLMS w wersji 2.6.0?

Oprócz standardowych poprawek i aktualizacji silnika wtyczki (m.in. wsparcie PHP w wersji 8.1 i 8.2 oraz ostatniej wersji bazy danych WooCommerce), Tutor LMS w wersji 2.6.0 przynosi nam jeszcze kilka nowości: dodano wsparcie dla zarządzania kursami po REST API (Pro),...
Czytaj więcej
2023-11-16 / BuddyBoss, LearnDash

Nowości w BuddyBoss i LearnDash

Z ostatnią aktualizacją do BuddyBoss (2.4.70) otrzymujemy kolejną funkcjonalność, a mianowicie przekierowanie po zalogowaniu i wylogowaniu ze strony. Oznacza to, że możesz ustawić osobne strony, na które będzie trafiał użytkownik w zależności od wykonanej czynności: zalogowania i wylogowania. Co więcej,...
Czytaj więcej
1 2 3 7
12 powodów dla których warto korzystać z hostingu wideo

12 powodów dla których warto korzystać z hostingu wideo

Jak już wspominałam w poprzednim artykule, budowanie kursu to proces czasochłonny i wymagający włożenia sporej ilości pracy. Szczególnie jeśli mówimy o kursach wideo. Jeśli jesteś w trakcie tworzenia własnego kursu to na pewno doskonale o tym wiesz 🙂 Natomiast gdy Twój materiał jest już gotowy do publikacji, pozostaje do przemyślenia kolejna kwestia…

Gdzie umieścić pliki, aby nikt nie miał do nich bezpośredniego dostępu, aby nie ograniczała nas przestrzeń dyskowa, aby nie trzeba się było martwić o tworzenie kopii zapasowej, formatowanie, odtwarzanie na różnych urządzeniach itp.?

Nawet jeśli masz duży hosting i brak jakichkolwiek ograniczeń transferu danych, to i tak musisz wziąć pod uwagę szereg aspektów związanych nie tylko z bezpieczeństwem plików, ale też ich odtwarzaniem w różnych warunkach. Dzisiaj postaram się w dość dużym skrócie pokazać Ci na co zwrócić uwagę.

1. Przestrzeń dyskowa

Oczywista sprawa – multimedia sporo ważą. W zależności od długości materiału trzeba się liczyć z tym, że pojedynczy plik może ważyć 20MB, 50MB czy 100MB. A jeśli do tego każdy plik będzie występować w kilku rozdzielczościach (320p, 480p, 720p, 1080p) to bardzo szybko może nam pochłonąć całą przestrzeń dyskową. Mało który dostawca hostingu www oferuje elastyczny  plan zwiększania pojemności. Czasami po prostu jest to też nieopłacalne.

Nie można też zapominać o tworzeniu regularnych kopii zapasowych. I tutaj znowu potrzeba kolejnych GB dysku… Można oczywiście tworzyć backupy z wykorzystaniem Google Drive czy usługi Dropbox, ale to też kolejne koszty i dodatkowa konfiguracja.

2. Transfer danych

Dostawcy hostingu www zwykle wprowadzają limity przesyłania danych i w danym miesiącu nie możesz przekroczyć 100 czy 250GB danych. W zależności od wyboru pakietu ten transfer może być mniejszy lub większy – najlepszym wyborem byłaby tutaj opcja z nieograniczonym transferem danych.

Wyobraź sobie sytuację,  w której w danym miesiącu przybywa Ci np. o 50% klientów więcej niż w miesiącu poprzednim. Zakładamy też to, że klienci będą chcieli przerobić kurs właśnie w tym miesiącu, w którym do niego dołączyli, a nie np. w lipcu, sierpniu, czy październiku. Może się okazać, że w którymś momencie transfer danych zostanie przekroczony i klient nie będzie już w stanie odtworzyć kolejnego wideo. Aby do takiej sytuacji nie doszło i jeśli koniecznie chcesz umieszczać pliki wideo na swoim hostingu, musisz posiadać opcję elastycznego zwiększania limitu transferu danych.

3. Szybkość ładowania klipów wideo

Typowy hosting www zwykle nie jest demonem prędkości z bardzo prostej przyczyny. Jest on współdzielony przez rzesze użytkowników, którzy wykorzystują go na różne sposoby. A ponieważ są to różnego rodzaju usługi (sklepy, portale, blogi itp.), trudniej jest zapanować nad optymalizacją takiego hostingu.

Co innego gdy dotyczy to np. jednej konkretnej usługi, np. wideo. Jeśli klip wideo wolno się ładuje lub obraz często pozostaje w stanie zamrożenia, to znak, że najwyższy czas przesiąść się na platformę wideo. Dostawcy hostingu wideo korzystają z sieci rozproszonych serwerów, dzięki czemu ruch nie kumuluje się w obrębie jednego serwera.

4. Przygotowywanie plików w różnych rozdzielczościach

Jeśli wgrywasz plik w jakości HD, np. na YouTube, to automatycznie tworzone są jego wersje w różnych rozdzielczościach (1080p, 720p, 480p itd.). Nie musisz przygotowywać plików pod kątem odtwarzania na urządzeniach mobilnych, zapominasz o responsywności. Jeśli wgrywasz pliki wideo na własny hosting i chcesz zapewnić komfort odtwarzania materiału dla wszystkich użytkowników, to musisz zadbać o odpowiednie oprogramowanie, które umożliwi Ci przygotowanie materiału w różnych rozdzielczościach. Służy do tego np. Camtasia Studio, o której wspominałam w artykule o narzędziach przydatnych w trakcie przygotowywania kursów.

Oczywiście jest to dodatkowy koszt i dodatkowa praca, którą należy wykonać, jeśli decydujesz się umieszczać materiał wideo na własnym serwerze. Gdy masz jeden lub dwa kursy jest to może opłacalne, jeśli jednak planujesz większą produkcję zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest hosting wideo.

5. Formatowanie pod przeglądarki

Kurs wideo powinien być dostosowany do odtwarzania filmów wideo w różnych przeglądarkach. Niestety przeglądarki mogą wspierać różne formaty, co oznacza, że aby uzyskać tą samą jakość obrazu w różnych przeglądarkach, należy plik przygotować w kilku formatach. Więcej w tym temacie można znaleźć na stronie Video on the web. Gdy wgrywasz plik wideo w formacie AVI, WMV, FLV na serwer wideo, to generalnie masz problem z głowy, gdyż skrypty umieszczone na serwerze automatycznie przekonwertują plik wideo do postaci czytelnej dla popularnych przeglądarek.

6. Odtwarzacz wideo

Player wideo to jeden z ważniejszych elementów całej układanki. Powinien bez problemu odtwarzać treść wideo na dowolnym urządzeniu, umożliwiać łatwe przewijanie i swobodne przełączanie jakości wideo. Większość dostawców hostingu wideo udostępnia własne playery. np. Vimeo. Część playerów umożliwia też wyświetlanie napisów, co nie jest bez znaczenia gdy chcemy kierować swoje treści również dla osób niedosłyszących.

Nie oznacza to oczywiście, że na WordPressie nie da się wstawić własnego playera – chociażby flowplayer czy jwplayer. Istnieją też gotowe wtyczki, które pozwolą zaimplementować player na własnej stronie, ale o tym będzie mowa w kolejnych artykułach.

7. Ochrona przed nieautoryzowanym dostępem

Każdy film w postaci odkodowanej, który odtwarzany jest w oknie przeglądarki, da się skopiować – niestety. Można jednak utrudnić niektóre czynności związane z nielegalnym udostępnianiem treści wideo. Można np. zablokować możliwość wielokrotnego odtwarzania filmu z tego samego linku. Ten mechanizm zabezpieczenia polega na generowaniu tymczasowych linków. Taki link może być ważny np. przez 5 lub 10 minut od momentu jego wczytania w przeglądarce. Jeśli po upływie tego czasu ktoś ponownie wejdzie na ten sam link, otrzyma po prostu błąd wczytywania nieistniejącego zasobu. Taki mechanizm jest m.in. dostępny na serwerach Amazon.

Na własnym serwerze musisz samodzielnie zadbać o to, żeby osoby nieuprawnione nie miały możliwości odgadnięcia oryginalnego adresu URL.  Potrzeba oczywiście trochę umiejętności programistycznych, gdyż nie wszystko da się załatwić wtyczkami. Z kolei katalog na hasło nie rozwiąże problemu… zawsze można przekazać hasło dalej. Poza tym jest to dość uciążliwe rozwiązanie dla klientów, którzy byliby zmuszeni do przechodzenia przez wielopoziomowe zabezpieczenia.

8. Kod osadzania wideo na stronie

Kolejna rzecz to kod osadzania wideo na własnej stronie. W przypadku hostingu wideo czynność ta generalnie sprowadza się do operacji kopiuj-wklej kodu wygenerowanego dla określonego klipu wideo. Większość dostawców dostarcza też własne pluginy ułatwiające osadzanie wideo z ich serwisów. WordPress co prawda posiada wbudowany player, nie jest jednak tak elastyczny jak chociażby wspomniany wyżej player Vimeo. Poza tym konieczne jest ręczne uzupełnienie shortcode jeśli chcemy dodać planszę tytułową albo uruchomić automatyczne odtwarzanie, np.:

[ video width=”1024″ height=”768″ mp4=”movie.mp4″ poster=”http://dummyimage.com/500×300″ autoplay=”on” ]

9. Jakość odtwarzanego materiału w różnych przeglądarkach

Gdy zamierzasz odtwarzać pliki wideo z własnego serwera musisz wcześniej przygotować wersje w różnych rozdzielczościach – to już wiemy. Nie oznacza to jednak, że dany materiał będzie dobrze wyglądać na różnych urządzeniach. Jeśli nie masz doświadczenia w produkcji plików wideo, musisz się przygotować na wielogodzinne testy i dobranie takich ustawień, aby jakość obrazu była jak najlepsza. Nawet jeśli umiejętnie dobierzesz wszystkie parametry kompresji, to i tak efekt może być mało zadowalający, gdyż dużo zależy od zastosowanego oprogramowania.

Wgrywając pliki na serwery dostawcy hostingu wideo nie musimy się martwić o dalszą konwersję. Dostawca ma obowiązek zadbać o to, żeby dostarczony materiał wideo mógł być odtwarzany na dowolnym urządzeniu i w możliwie najlepszej jakości.

10. Łatwość zarządzania plikami

Porządek w plikach musi być 🙂 Kategoryzacja, możliwość opisania pliku, wyświetlanie rozmiaru, czasu jego trwania i innych meta danych, na pewno ułatwi wyszukanie właściwego pliku – szczególnie gdy mamy ich sporo na dysku. Każdy dostawca oferuje własny interfejs zarządzania plikami – nie jest to główny element wpływający na wybór danej oferty, ale na pewno dość istotny. W końcu każdy element, który pomoże zaoszczędzić czas na rutynowych czynnościach, ma duże znaczenie.

Na własnym serwerze musisz samodzielnie zadbać o katalogowanie i opisywanie plików, a  w większości przypadków nie obejdzie się bez ingerencji programisty.

11. Dostęp do statystyk

Statystyki to sprawa niezwykle istotna, gdy prowadzisz działania marketingowe wspierane promocją wideo. A już na pewno gdy prowadzisz działania na skalę światową. W zależności od wyboru dostawcy te statystyki mogą być gromadzone na różne sposoby. Niektórzy udostępniają np. mapę  popularności wideo, na której dokładnie widać z jakich części świata pochodzą wizyty. Przydatne są też statystyki pokazujące procentowy rozkład ruchu, albo w jakich przeglądarkach nasz film jest najczęściej odtwarzany.

Nie wszyscy udostępniają opcję śledzenia popularności wideo, więc warto przed wyborem oferty sprawdzić, czy dany dostawca jakieś statystyki udostępnia.

12. Nowe funkcjonalności i zabezpieczenia

Dostawcy hostingu wideo – z racji udostępnianych usług – muszą na bieżąco dbać o aktualizację oprogramowania i przede wszystkim o aktualizację zabezpieczeń. Ale nie tylko… Technologia cały czas idzie do przodu, jeśli nie nadążasz za zmianami – wypadasz z gry. Dlatego gdy na rynku pojawia się jakieś nowe urządzenie, nowy format multimediów, nowa przeglądarka, itd. istnieje duże prawdopodobieństwo, że dostawca będzie chciał się dopasować ze swoją ofertą do nowych warunków.

Gdy decydujesz się na udostępnianie treści wideo z własnego serwera, musisz ogarnąć wszystkie kwestie związane z bezpieczeństwem i dostosowaniem się do aktualnych warunków technologicznych.

No dobrze… ale jaki hosting wideo wybrać? O tym będzie mowa już w następnym artykule…

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top