Grupy w LearnDash 3.2 - nowe funkcjonalności
Aktualności
2024-02-15 / LearnDash

LearnDash w wersji 4.11.0

Świeżutka paczka z LMS LearnDash jest już od wczoraj dostępna i można "zaktualizować się" do wersji 4.11.0. W nowym wydaniu mamy dodaną opcję ustawienia strony, na którą użytkownik zostanie przekierowany po ukończeniu kursu. W skrócie: jest to pewnego rodzaju strona...
Czytaj więcej
2024-01-25 / TutorLMS

Co oferuje nam TutorLMS w wersji 2.6.0?

Oprócz standardowych poprawek i aktualizacji silnika wtyczki (m.in. wsparcie PHP w wersji 8.1 i 8.2 oraz ostatniej wersji bazy danych WooCommerce), Tutor LMS w wersji 2.6.0 przynosi nam jeszcze kilka nowości: dodano wsparcie dla zarządzania kursami po REST API (Pro),...
Czytaj więcej
2023-11-16 / BuddyBoss, LearnDash

Nowości w BuddyBoss i LearnDash

Z ostatnią aktualizacją do BuddyBoss (2.4.70) otrzymujemy kolejną funkcjonalność, a mianowicie przekierowanie po zalogowaniu i wylogowaniu ze strony. Oznacza to, że możesz ustawić osobne strony, na które będzie trafiał użytkownik w zależności od wykonanej czynności: zalogowania i wylogowania. Co więcej,...
Czytaj więcej
1 2 3 7
Grupy w LearnDash 3.2 – nowe funkcjonalności

Grupy w LearnDash 3.2 – nowe funkcjonalności

Wraz z pojawieniem się LearnDash w wersji 3.2, grupy przestały być zwykłymi grupami. Do tej pory grupy w LearnDash pozwalały tworzyć tzw. wirtualne klasy, z przyporządkowanymi do nich kursami. Jeżeli student został zapisany na kurs, mógł być automatycznie zapisany do powiązanej z nim grupy. Tak samo jeśli student został zapisany do grupy, uzyskiwał dostęp do wszystkich kursów powiązanych z daną grupą. Oczywiście takie przypisanie studenta do grupy można było wykonać ręcznie. Bardziej zautomatyzowane narzędzia, jak np. sprzedaż licencji w oparciu o grupy LearnDash, można zrealizować za pomocą dodatkowych (płatnych) wtyczek, natomiast domyślnie LearnDash do tej pory nie umożliwiał sprzedaży dostępu do grupy.

Natomiast od wersji 3.2 istnieje już możliwość sprzedaży nie tylko dostępu do kursów, ale też dostępu do grup. Twórcy wtyczki zadbali o to, żeby lider grupy miał znacznie większe pole manewru, niż tylko zarządzanie swoją grupą. Mało tego… z grupami LearnDash można zabezpieczyć pozostałe treści w WordPress, nienależące do stron LMS.

1. Sprzedaż dostępu do grup – Co to oznacza w praktyce?

Zamiast sprzedawać dostęp do pojedynczych kursów, możesz kilka kursów przyporządkować do grupy i sprzedawać dostęp do tej grupy.

“Ale zaraz… przecież można podpiąć kilka kursów do jednego produktu w WooCommerce i grupy nie są tutaj do niczego potrzebne… “

Teoretycznie tak, ale potrzebujesz modułu e-commerce, który pozwoli Ci sprzedawać pakiety kursów. Jeśli komuś w zupełności wystarczą wbudowane płatności PayPal lub Stripe (ze specjalnym dodatkiem), a chce sprzedawać pakiety kursów, to teraz może działać bez modułu sklepowego. Po prostu tworzysz kilka grup (pewnego rodzaju “profile członkowskie”), przypisujesz do tych grup odpowiednie kursy, a następnie sprzedajesz dostęp do tych grup. W ustawieniach grupy masz te same opcje dostępu co dla kursów:

  • dostęp dla zalogowanych,
  • płatny jednorazowo (PayPal i/lub Stripe),
  • dostępny w subskrypcji (PayPal i/lub Stripe),
  • wewnętrzny (m.in. poprzez integrację z zewnętrznym sklepem/wtyczką członkowską, np. WooCommerce, PaidMemberships Pro itp.).

2. Zabezpieczenie pozostałych treści CMS

Nowa funkcjonalność LearnDash obejmuje swoim zasięgiem nie tylko strony należące do LMS. W ustawieniach globalnych dla grup można wybrać opcję, pozwalającą zabezpieczyć wpisy, strony oraz wszelkie tzw. custom posts przed nieautoryzowanym dostępem. Włączenie tej opcji sprawi, że po przejściu na dowolną stronę, bądź wpis (w zależności od tego co ustawiliśmy w konfiguracji grup) pojawi się dodatkowa zakładka, z możliwością wyboru określonej grupy w LearnDash. Od tej pory student chcąc uzyskać dostęp do strony musi najpierw uzyskać dostęp do grupy.

Jest to przydatna opcja jeśli chcesz udostępniać określone treści swoim studentom, które niekoniecznie powinny się znaleźć w kursie, np:

  • biblioteka z materiałami dodatkowymi do różnych kursów,
  • materiały niedotyczące danego kursu, ale przydatne dla określonej grupy studentów,
  • strona z osadzonym wydarzeniem (webinar, warsztaty).

3. Grupy i podgrupy

Mamy grupy, mamy też podgrupy. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli chcesz podzielić grupę swoich studentów na mniejsze podgrupy. Może być też użyteczne dla firm o rozbudowanej strukturze organizacyjnej, szkolących swoich pracowników. Funkcjonalność hierarchiczną grup włącza się na stronie ustawień globalnych. Warto też zrozumieć poziom uprawnień w strukturze hierarchicznej grup. Lider grupy będzie mieć wgląd do tych grup i podgrup, do których ma dostęp.

Przykład: mamy grupę X, w obrębie tej grupy została utworzona podgrupa Y, a pod nią jest jeszcze grupa Z. Jeśli lider grupy został przypisany do grupy Y, ma również wgląd w postępy użytkowników grupy Z. Nie ma jednak dostępu do grupy X. Natomiast lider grupy X będzie mieć dostęp zarówno do grupy Y, jak i Z. Tak samo wygląda funkcjonalność dostępu z poziomu użytkownika. Student zapisany do grupy Y, będzie mieć dostęp zarówno do kursów z grupy Y, jaki i kursów z grupy Z. Kursy z grupy X nie będą dla niego dostępne, ponieważ są poziom wyżej.

4. Większe możliwości dla liderów grup

W nowej wersji LearnDash lider grup ma większe możliwości niż tylko zarządzanie swoimi grupami. Do tej pory lider grupy mógł być przypisany do danej grupy (lub grup) przez administratora. Nie miał możliwości tworzenia grup, bądź kursów i zarządzania nimi. Nie miał też uprawnień do zarządzania użytkownikami. W obecnym wydaniu ma dużo szersze pole działania. Określone opcje blokuje się na stronie ustawień globalnych grup. Jeśli nie chcesz np. dać liderowi grupy możliwości tworzenia kursów, to po prostu wyłączasz określoną opcję w konfiguracji. Domyślnie wszystkie opcje są wyłączone, więc trzeba zdecydować jakie uprawnienia ma mieć lider grupy.

  • Automatyczny zapis na kurs: przy włączonej opcji, lider grupy uzyskuje automatyczny dostęp do wszystkich kursów, należących do grupy. W przeciwnym wypadku lider grupy będzie musiał się zapisać do grupy (podobnie jak studenci).
  • Obejście ograniczeń narzuconych w ustawieniach kursu: jeśli opcja jest włączona, wszelkie ograniczenia wynikające z ustawień kursu, nie będą miały zastosowania dla liderów grupy. Chodzi tutaj np. o dostęp do treści kursu w dowolnej kolejności, czy też pomijanie kolejnych etapów postępu w kursie. Jeśli opcja jest wyłączona, lider grupy będzie zobligowany do poruszania się po kursie jak student.
  • Zarządzanie grupami: włączona opcja pozwoli liderom grup na tworzenie nowych grup i zarządzanie nimi. Jest to równoznaczne z możliwością dodawania i usuwania kursów oraz użytkowników, a także innych treści w grupie.
  • Zarządzanie kursami: włączona opcja pozwoli liderom grup na tworzenie kursów i zarządzanie nimi. Lider grupy będzie mieć możliwość tworzenia i kasowania treści kursu, zapisywania użytkowników na kursy z poziomu zaplecza WP.
  • Zarządzanie użytkownikami: włączona opcja pozwala liderom grup na zarządzanie użytkownikami. Lider grupy będzie miał wgląd w profile użytkowników, będzie mieć uprawnienia do dodawania lub usuwania postępów w kursie, tworzenia i usuwania użytkowników itp.

Wygasanie dostępu do grupy – w planach…

O ile mi wiadomo w planach jest dodanie funkcji wygasania dostępu do grupy. Oczywiście chodzi tutaj o coś innego niż dostęp subskrypcyjny, który jest do ustawienia w opcjach grupy i który jest rzecz jasna odnawialny. Co taka funkcjonalność oznaczałaby w praktyce? Możliwość ustawienia wspólnego czasu wygasania dla wszystkich kursów podłączonych do grupy, nawet jeśli każdy z kursów ma ustawiony inny czas wygasania.

Przykład: mamy kurs A, kurs B i kurs C. W konfiguracji poszczególnych kursów ustawione zostały czasy wygasania: kurs A wygasa po 3 miesiącach od zakupu, kurs B po 6-ciu, a kurs C po roku. Student kupując pakiet kursów podłączonych do produktu w WooCommerce uzyskuje dostęp do kursu A na 3 miesiące, do kursu B na 6 miesięcy i do kursu C na rok. Te same kursy przypisujemy do grupy i zamiast sprzedawać pakiet kursów, sprzedajemy dostęp do grupy. W konfiguracji grupy ustawiony jest czas wygasania dostępu na 2 miesiące. Student kupując dostęp do grupy uzyskuje dostęp do wszystkich wspomnianych kursów na 2 miesiące.

Prawdopodobnie tak to będzie działać, ale czy na pewno – to się okaże. Taka funkcjonalność mogłaby być przydatna przy prowadzeniu kursów w tzw. trybie semestralnym lub potocznie zwanym edycyjnym, które nie wymagają subskrypcji odnawialnej. Ustawiasz dostęp do grupy z kursami np. na 5 m-cy i wszyscy studenci automatycznie zostają wypisani z grupy po 5-ciu miesiącach. W takim układzie przeprowadzenie kolejnej edycji wymaga nowych zapisów.

Z LearnDash pracuję już od 2016r. Od tamtego czasu ten LMS mocno ewoluował, przy czym największe zmiany zostały przeprowadzone w 2019 r. Autorzy wtyczki nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Nowe funkcjonalności wprowadzane są bardziej dynamicznie niż wcześniej, kolejne integracje z dostawcami oprogramowania na WP (ostatnio nawiązana współpraca z Elementorem), błędy na bieżąco poprawiane. Jak widać, wszystko zmierza we właściwym kierunku.

1 komentarz o “Grupy w LearnDash 3.2 – nowe funkcjonalności”

  1. Ciekawie wyglądają te grupy bo nie trzeba dodatkowej wtyczki członkostwa.

    Ale jeśli np. dzisiaj utworze grupę i dodam do niej 3 kursy online dla kursantów (którzy kupią dostęp), a po miesiącu będę chciała dodać kolejny kurs i dodam go do tej grupy, to dostęp do tego kursu zostanie przydzielony tym kursantom automatycznie? Czy będzie trzeba ręcznie dodawać nowy kurs?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Scroll to Top